Walidacja formularza. Kiedy wyświetlać informację o błędzie?

Walidacja formularza, to jedna z ważniejszych interakcji między odwiedzającym stronę, a interfejsem. Prawidłowe ustawienie czasu walidacji w polu, może mieć wpływ na konwersję i przełożyć się na efekty biznesowe. Wszak błędy mogą dotyczyć takich formularzy:

  • Formularze rejestracji/logowania
  • Formularze w koszyku i stronie zamówienia
  • Formularze zapisu do newslettera

Nieprawidłowa walidacja formularza może prowadzić do słabych wyników biznesowych.

👉 Kiedy wyświetlać informację o błędzie?

Na potrzeby tego wpisu weźmy za przykład pole z adresem email, gdzie formularz powinien sprawdzić, czy podany tekst jest w odpowiednim formacie ( user @ example.com ) i czy wpisany adres e-mail nie jest już zarejestrowany.

Wypełniając błędnie pole formularza istnieją trzy podejścia wyświetlenia błędu. 

A) Natychmiast, gdy system wykryje błąd, użytkownik nie opuścił jeszcze pola. Sytuacja może mieć miejsce, gdy w polu adres email, system wykryje brak znaku @ i od razu informuje Cię o błędnym adresie.

B) Od razu po zakończeniu pisania i opuszczeniu kursora z pola wprowadzania.

C) W momencie naciśnięcia przycisku prześlij formularz.

👉 Nie czekaj na sam koniec

To częsty błąd walidacji, gdy formularz czeka z komunikatem na sam koniec, by ostatecznie rozczarować użytkownika negatywnym komunikatem. Użytkownik jest świadomy błędu dopiero po wypełnieniu wszystkich pól.


W momencie, gdyby otrzymał info o błędzie od razu, może na bieżąco skorygować błędne pole. Natychmiastowa reakcja formularza oszczędza czas, a to ważna sprawa dla każdego użytkownika.


Gdyby walidacja nastąpiła dopiero na koniec, po przesłaniu formularza, reakcja na błąd i jego skorygowanie nie byłoby możliwe w tak szybkim czasie.

👉 Poczekaj aż skończy pisać

Pozostała nam jeszcze opcja A, czyli natychmiastowa reakcja na błąd, zaraz po jego wykryciu. Czyli użytkownik nie opuścił jeszcze pola wpisywania, ale system już informuje o błędzie.

Tego typu reakcja jest za szybka i pole wydaje się lepiej wiedzieć co chciał wpisać użytkownik niż on sam. Zatem pamiętaj, by poinformować o błędzie dopiero, w momencie, gdy fokus kursora opuści pole.

👉 Podsumowując

Informacje o błędzie powinny być wyświetlane natychmiast po wykryciu nieprawidłowych danych wprowadzonych przez użytkownika, ale dopiero w momencie opuszczenia danego pola.

A może zainteresują Cię…

Ebook przeprojektowani

Naucz się projektować interfejsy biorąc pod uwagę ich wygląd oraz użyteczność.

Ebook idealny landing page

Jak zwiększyć konwersję strony docelowej poprawiając ux/ui oraz webwriting.

Książka + ebook o formularzach

Łatwe, przyjemne, dostępne, konwertujące. Takie mogą być Twoje formularze.

Zestaw UX writing

Twórz mikrokopię, którą pokochają użytkownicy. Ebook, framework, kurs.

Ebook WCAG + UX

Praktyczna wiedza o dostępności i doskonaleniu wrażeń użytkownika.

Ebook o pisaniu

Opowiadaj. Pokaż problemy. Podaj rozwiązania. Zachęć do działania.

Rzuć też okiem na:

Menu