Dobry UX polega na tym, aby środowisko cyfrowe było jak najbardziej intuicyjne, a nie zmuszało użytkownika do myślenia – Steve Krug. Ta zasada nabiera podwójnego znaczenia w przypadku produktów cyfrowych przeznaczonych dla dzieci.
👉 Mikrointerakcje
Dzieci lubią ruch. Tego samego oczekują od Twojego projektu. Im więcej elementów interaktywnych, tym lepiej. Dzieci oczekują, że coś się stanie, gdy dotkną elementu wizualnego. Dlatego uwydatnij ruch na wszelkie możliwe sposoby.
Daj wyraźną wskazówkę, że przycisk został wciśnięty. Możesz do tego dodać efekty dźwiękowe lub animacje np. wystrzelone konfetti, serduszko, potrząśnięcie przyciskiem.
👉 Przerysowane elementy
Dzieci uwielbiają głośne dźwięki i zabawne grafiki. Dlatego nie bój się stosować dużych ikon oraz kolorowych ilustracji. Interfejs musi tętnić życiem. Cele dotykowe powinny być zdecydowanie większe, niż w przypadku projektowania dla dorosłych.
Dzieci nie mają jeszcze tak skoordynowanego operowania myszką, dlatego cel kliknięcia musi być łatwy. Spraw, aby wszystkie elementy dotykowe były wystarczająco duże dla małych, niezdarnych rączek.
👉 Stukanie palcem
Warto zauważyć, że stukanie jest jednym z pierwszych gestów, jakie dziecko wykonuje podczas interakcji z interfejsem. To naturalny, intuicyjny ruch.
Należy pamiętać, że stukanie u dzieci może różnić się od stukania u dorosłych. Dzieci zazwyczaj preferują stukanie i przytrzymywanie, zamiast stuknięcia i puszczenia.
👉 Nawigacja
Postaw na obrazy, a nie na tekst. Zwłaszcza, że niektóre dzieci mogą nie potrafić jeszcze dobrze czytać. Stosuj znane dzieciom symbole i nie wychodź z założenia, że dzieci znają symbole świata dorosłych. Na przykład zamiast na przycisku pisać „Dalej”, narysuj strzałkę.
👉 Zamień linki w przyciski
Jeśli na Twojej stronie znajdują się jakieś ważne linki, zamień je w przyciski. Dzieci rzadko klikają linki i lepiej wchodzą w interakcję z przyciskami.
👉 Kolory
Jeśli na Twojej stronie znajdują się jakieś ważne linki, zamień je w przyciski. Dzieci rzadko klikają linki i lepiej wchodzą w interakcję z przyciskami.Dzieci przyciągają najbardziej żywe kolory z koła kolorów, w przeciwieństwie do stonowanych lub neutralnych tonów. Kolory podstawowe (takie jak czerwony, żółty i niebieski) lub drugorzędne (takie jak pomarańczowy, zielony i fioletowy) będą znacznie bardziej przyciągać uwagę młodszego pokolenia niż brąz lub stonowany odcień różu.
👉 Font
W projektach dzieci, sprawdzi się font bezszeryfowy, jednocześnie taki, który nie jest nudny. Wybierz więc fonty przyjazne dzieciom, takie jak Sassoon Primary, Gill Sans Infant Std. lub Futura.
👉 Bohater
Dzieci lubią utożsamiać się z jakąś postacią. Dobrze jest wprowadzić bohatera aplikacji, który może przeprowadzić dziecko przez różne etapy i pojawiać się w różnych miejscach. Dzieci podobnie jak dorośli lubią przewidywalność, dlatego dobrze jeśli jest to jeden bohater.