👋 Hej
Filtrowanie i sortowanie często jest ze sobą mylone. Różnice są jednak znaczące: Filtry ustalają kryteria, czy dany produkt znajduje się na liście, czy też jest z niej wykluczony natomiast sortowanie określa kolejność tych produktów (czyli sposób wyświetlania).
- ➡️ Filtry — ustawiają „twardą” granicę. Każdy produkt, który nie mieści się w danym zakresie, zostanie odrzucony.
- ➡️ Sortowanie – zmienia kolejność produktów, ale nie odrzuca żadnych produktów, dzięki czemu użytkownicy mogą nadal widzieć wszystkie dostępne produkty.
👉 Czy sortowanie jest potrzebne?
Oczywiście. Sprawdza się w przypadku, gdy użytkownik nie chce stosować filtrów. Może to być sytuacja, gdy użytkownik nie ma pełnej wiedzy o produkcie, nie wie jakie mogą być zakresy cenowe oraz jakie wybrać parametry. Dzięki sortowaniu otrzymuje podgląd wszystkich wyników, ale może np. polegać na ocenie innych, sortując według popularności czy sprzedaży.
Dzięki zastosowaniu kombinacji granic „miękkich” (sortowanie) i „twardych” (filtrowanie), użytkownik może ostatecznie uzyskać to, czego szuka: listę odpowiadającą konkretnym ograniczeniom w odpowiedniej kolejności.
Użytkownicy lubią stosować sortowanie z kilku powodów:
- ➡️ boją się, że mogą pominąć jakieś ciekawe produkty, tak jak ma to miejsce przy filtrowaniu czyli zastosowaniu twardych reguł.
- ➡️ czują, że nie maja dostatecznej wiedzy na temat produktu, by precyzyjnie określić jego parametry.
- ➡️ użytkownicy nie są do końca pewni co do własnych wyborów.
Często przeglądając produkty jesteśmy w stanie nagiąć lub zmienić kryteria np. zwiększyć nieco budżet, gdy produkt wyda się nam interesujący, Gdy zawęzimy kryteria za pomocą filtrów, nie zobaczymy produktów powyżej danego pułapu.
Dlatego w przypadku, gdy użytkownik nie ma wystarczającej wiedzy o produkcie, często najpierw sięga po sortowanie, ponieważ sortowanie zapobiega przypadkowej eliminacji produktów. Ludzie nie lubią czuć, że coś ich omija, dlatego nie ograniczaj się tylko to filtrowania.
👉 Problem z nazewnictwem sortowania
Często przeglądając sklepy spotykam takie nazwy zakresów na liście sortowania:
- po dacie malejąco
- po dacie rosnąco
- po cenie malejąco
- po cenie rosnąco
- po nazwie rosnąco
- po nazwie malejąco
Jaki jest problem z tego typu nazwami? Nie są intuicyjne. Użytkownik musi chwilę pomyśleć, co oznacza słowo “po nazwie rosnąco” lub co należy wybrać, by na początku ustawić najtańsze produkty.
A przecież można bardziej po ludzku, prosto.
- najniższa cena
- najwyższa cena
- najnowsze
- najstarsze
- po nazwie: A-Z
- po nazwie: Z-A
👉 Kilka porad na temat sortowania
➡️ Domyślna opcja jest wybrana na początku listy.
➡️ W przypadku paginacji, raz ustawione sortowanie, powinno działać na wszystkich podstronach. Nie może się resetować na stronie 2,3,4…itd.
➡️ W przypadku zmiany kategorii, sortowanie powinno powrócić do wartości domyślnej.
➡️ W przypadku kliknięcia “Wstecz” w przeglądarce, sortowanie powinno zostać zmienione na wcześniej ustawiony kierunek sortowania.
➡️ Ilość pozycji na liście rozwijanej sortowania, nie powinna być obszerna. Około 3 do 6 pozycji będzie w sam raz. Przy większej ilości użytkownik traci orientację.