Przegląd elementów ux, które lubię

W poprzednim wydaniu podzieliłem się z Tobą zbiorem frustrujących elementów ux w interfejsach. Żeby nie było tak pesymistycznie, dzisiaj chcę Ci pokazać mój zestaw elementów, które umilają mi interakcję z interfejsami.

👉 Dane nie są wymazywane

Lubię, gdy formularze lub koszyki pamiętają dane, które zostały do nich wpisane. Mimo odświeżenia strony lub chwilowego zamknięcia przeglądarki, moje dane zostaną zapamiętane i nie muszę uzupełniać ich ponownie.

👉 Formularze wypełniają dane za użytkownika

Lubię jak formularz stara się za mnie wypełnić część danych. Przykładem może być wpisanie kodu pocztowego, gdzie automatycznie dobierane jest miasto, a następnie propozycje ulic w danym mieście.

Inny przykład to wpisanie NIP, gdzie dane firmy zostają automatycznie pobrane z bazy. 

Dobrym przykładem takiego automatycznego wypełnienia wdrożył inpost. Wpisz pierwsze litery nazwy paczkomatu, a pole zawęża wyniki i zasugeruje paczkomaty. Podobnie z danymi do faktury.

👉 Interfejs pokazuje mi, gdzie byłem

Lubię, gdy linki oraz wszystkie odwiedzone miejsca, posiadają inny wyznacznik wizualny, który mówi mi, hej tutaj już byłeś. W przypadku linków może to być fioletowy kolor zamiast niebieskiego. W przypadku innych elementów może to być blado szary kolor zamiast ciemnego.


Dobrym przykładem może być Airnb i mapa noclegów. Przy odwiedzonych noclegach, zobaczysz szary kolor ceny, zamiast białego.


Inny przykład może dotyczyć sytuacji, gdy użytkownicy mają już produkt w swoim koszyku, to produkt ten jest podświetlony na liście produktów. Przykład https://www.freshdirect.com

👉 Mikrointerakcje

Lubię, gdy aktywne elementy posiadają różne, ruchome mikrointerkacje. To małe, animowane detale, które tworzą miłą atmosferę. Przykładem może być ikona “loading” po kliknięciu w przycisk wysyłania. Inny przykład, to ruchomy kosz, podczas usuwania pliku.

A jeśli chcesz przykładu na żywo, wejdź na YouTube i daj łapkę w górę pod dowolnym filmem. Zobaczysz ciekawą mikrointerakcję kciuka.

Świetne mikrointerakcje znajdziesz na stronie https://stripe.com/en-pl

👉 Prostota

Lubię, gdy interfejs posiada wyłącznie niezbędne funkcje oraz informacje. Nie lubię rozbudowanych stron, przytłaczających bloków tekstowych. 

Można powiedzieć, że prostota jest warunkiem użyteczności. Prostota działa. To ważne zwłaszcza w czasach, gdzie na każdym kroku mamy przesyt informacyjny.

👉 Ułatwia kopiowanie

Lubię, gdy interfejs ułatwia mi kopiowanie tekstów np. kod Blik skopiuję jednym kliknięciem za pomocą małej ikony przy kodzie.

👉 Pokazuj mój obecny status

Lubię, gdy interfejs na bieżąco informuje mi gdzie jestem. Przykładów jest wiele, jak np. etapy w koszyku, etapy w długim formularzu, paginacja pokazująca gdzie jestem, czy proces ładowania.

Ostatnio w oko wpadł mi pasek postępu, wyświetlany na górze artykułu, który zmienia się w zależności ile już treści zostało przeczytane. Dzięki temu wiadomo, jak dużo tekstu do przeczytania jeszcze zostało.

Przykład wdrożenia znajdziesz tutaj:
https://geek.justjoin.it/tworzyc-wlasny-design-system-czy-uzyc-gotowego-czesc-1/

A może zainteresują Cię…

Ebook przeprojektowani

Naucz się projektować interfejsy biorąc pod uwagę ich wygląd oraz użyteczność.

Ebook idealny landing page

Jak zwiększyć konwersję strony docelowej poprawiając ux/ui oraz webwriting.

Książka + ebook o formularzach

Łatwe, przyjemne, dostępne, konwertujące. Takie mogą być Twoje formularze.

Zestaw UX writing

Twórz mikrokopię, którą pokochają użytkownicy. Ebook, framework, kurs.

Ebook WCAG + UX

Praktyczna wiedza o dostępności i doskonaleniu wrażeń użytkownika.

Ebook o pisaniu

Opowiadaj. Pokaż problemy. Podaj rozwiązania. Zachęć do działania.

Rzuć też okiem na:

Menu