Karuzela – kiedy tak, kiedy nie?

Kwestie związane z ux są pełne dylematów, na które ciężko odpowiedzieć bez przeprowadzenia dogłębnych testów. Dzisiaj przybliżę Ci jeden z takich tematów. Mam na myśli odpowiedź na pytanie, kiedy w widoku mobilnym stosować karuzelę, a kiedy pokazać widoczną całość?

👉 Plusy i minusy

+ Plusem karuzeli jest możliwość zmniejszenia długości strony, co pozwoli umieścić dużą liczbę pozycji, bez wymuszania długiego scrollowania w dół.

– Minusem karuzeli może być fakt, że użytkownicy muszą obejrzeć wszystkie pozycje w karuzeli, aby dotrzeć do ostatniej pozycji, a to nie należy do przyjemnego ux.

– Kolejnym minusem korzystania z karuzel jest łatwość przeoczenia zawartych w niej treści. Często użytkownik zauważy tylko pierwszą pozycję, nie przewijając dalej.


Dlatego tutaj od razu mała uwaga. Zawsze pokazuj wizualną wskazówkę, która sugeruje fakt, że karuzelę można przewijać i jest dostępna większa liczba pozycji. Najlepszą wizualną wskazówką dla karuzeli jest obcięcie obrazu przy krawędzi.


👉 Z karuzelą czy bez?

Jednym z kryteriów, które warto wziąć pod uwagę jest to, co znajduje się na karcie. Może się okazać, że wszystkie elementy są ważne i warto pokazać je na widoku, a nie ukrywać za karuzelą. Przykładem może być sekcja pracowników. Jeśli umieścisz ich w karuzeli, osoby z końca karuzeli mogą poczuć się pominięte.

Z drugiej strony, gdy masz rozbudowaną załogę pracowników, pokazanie ich wszystkich bez karuzeli znacznie rozciągnie stronę.

Patrząc na to szerzej, powinno stawiać się przede wszystkim na użyteczność i dobre samopoczucie użytkownika. Dlatego warto przyjrzeć się w jakim kontekście występuje karuzela.

Jeśli karuzela występuje na stronie głównej, która zawiera inne, równie ważne sekcje, to karuzela będzie lepszym wyborem. Wszak sekcja z załogą nie jest tutaj najważniejsza i niekoniecznie użytkownicy będą chcieli oglądać wszystkich pracowników. Zabierze to tylko czas potrzebny na scrollowanie w dół.

Wyobraź sobie pokazanie 50 pracowników, jeden pod drugim. Na pewno nie należy to do dobrych interakcji. Karuzela pozwala zdecydować użytkownikowi, czy chce obejrzeć wszystkie pozycje.

Ale już na podstronie z załogą, należy umieścić wszystkich pracowników na widoku. Wszak jest to główny element tej podstrony i użytkownik spodziewa się takiego widoku.

👉 Ile pozycji w karuzeli?

Według NNgroup średnia liczba obejrzanych pozycji w karuzeli wynosi od 4 do 5. Po tej liczbie, użytkownicy się nudzą i szukają innych elementów.

Jeśli możesz, ogranicz ilość pozycji, tak aby użytkownicy mogli dotrzeć do ostatniego elementu w karuzeli w 3–4 krokach (tj. stuknięciach lub przesunięciach).

Nie musi to wcale oznaczać, że karuzela powinna mieć tylko max 5 pozycji. W jednym przesunięciu możesz umieścić kilka pozycji, tak jak robi to Netflix. Każde przesunięcie to widok około 5 nowych filmów. Więc przy 4 przesunięciach widzisz 20 filmów.

Zatem to nie liczba elementów jakie umieścisz w karuzeli ma znaczenie, lecz liczba przesunięć/kliknięć jakie trzeba wykonać.

👉 Najlepsze na początek

Jeśli chcesz zachęcić do obejrzenia całej karuzeli, ustaw priorytet najważniejszej treści na początku. Jeśli początkowy obraz nie będzie atrakcyjny, użytkownik nie będzie zawracać sobie głowy przeglądaniem kolejnych elementów.

A może zainteresują Cię…

Ebook przeprojektowani

Naucz się projektować interfejsy biorąc pod uwagę ich wygląd oraz użyteczność.

Ebook idealny landing page

Jak zwiększyć konwersję strony docelowej poprawiając ux/ui oraz webwriting.

Książka + ebook o formularzach

Łatwe, przyjemne, dostępne, konwertujące. Takie mogą być Twoje formularze.

Zestaw UX writing

Twórz mikrokopię, którą pokochają użytkownicy. Ebook, framework, kurs.

Ebook WCAG + UX

Praktyczna wiedza o dostępności i doskonaleniu wrażeń użytkownika.

Ebook o pisaniu

Opowiadaj. Pokaż problemy. Podaj rozwiązania. Zachęć do działania.

Rzuć też okiem na:

Menu