Hej, dzisiaj mój subiektywny przegląd elementów ux, które irytują mnie w interfejsach.
👉 Wyskakujące okna
Przykład, który widzę bardzo często, dotyczy formularzy zamówienia w sklepie. Chodzi o kilkukrotne wypełnianie tych samych
Popupy, bannery, reklamy, powiadomienia push, okna czatu, czy przyznawanie dostępu do geolokalizacji, aparatu, mikrofonu, zdjęć. Wszystkie przerywają przepływ i skupienie użytkownika. Stanowią jedną z gorszych interakcji, a zarazem tak często stosowaną.
Niektórzy użytkownicy internetu wyrobili w sobie nawyk automatycznego zamykania, nie czytając nawet treści takich powiadomień. Ale jak twierdzą marketerzy, nadal stanowią dobry element konwersji.
👉 Wymóg założenia konta
Kolejny przykład dotyczy ponownie sklepu, lecz tym razem przeniesiemy się na stronę z kategorią produktów. Załóżmy, że są
Sprawa dotyczy szczególnie usług Sass. Zanim podam Ci numer karty kredytowej i założę konto, chciałbym przetestować usługę i zobaczyć jak to działa.
Często nawet nie widzę screena na stronie, by ocenić, czy wizualnie narzędzie będzie mi odpowiadać
A tutaj już przy pierwszym kontakcie, muszę się rejestrować.
Najgorzej, jeśli zaraz po wejściu w aplikację, już na ekranie startowym trzeba się rejestrować, inaczej nie można wejść do aplikacji.
Zastosuj stopniowe zaangażowanie, o którym kiedyś pisałem
https://przeprojektowani.pl/stopniowe-zaangazowanie
👉 Obowiązkowe dane np. telefon
Wymóg wpisania obowiązkowego telefonu, daty urodzenia czy innych wrażliwych danych, zawsze odpycha mnie od ukończenia formularza.
Proszę, zastanów się, czy na pewno przy pierwszym kontakcie, potrzebujesz tylu moich danych. Może wystarczy Ci mój emali, by przesłać mi ofertę? A może jestem głuchy i tak nie usłyszę Twojego telefonu, a nie mam Ci tego jak powiedzieć. Udostępnij mi alternatywną formę kontaktu.
👉 Koszyk, który nie pamięta produktów
Przeglądam produkty w sklepie. Zajmuje mi to pół dnia, ale sukcesywnie dodaję je sobie do koszyka, by wieczorem złożyć zamówienie.
Siadam po kolacji do komputera, przechodzę do sklepu, a tam…pusty koszyk. Wiem, że koszyk to nie lista ulubionych, ale mógłby zapamiętać moje wybory, zwłaszcza, że byłem zalogowany.
👉 Niekończące się przewijanie
Zaskoczenie? Niestety nieskończone przewijanie, nie działa wszędzie dobrze. Jeśli mam stronę sklepu, gdzie informacje ze stopki mogą być mi potrzebne, to nieskończone przewijanie, mocno utrudnia mi dotarcie do stopki.
Innym utrudnieniem jest, trafienie na podstronę danego produktu. W przypadku paginacji pamiętam, że była to 3 strona. I tam na pewno go znajdę. W przypadku nieskończonego przewijania, muszę zachować szczególną uwagę, żeby nie przeoczyć pozycji podczas przewijania.
👉 Okienko RODO blokujące cały ekran
Niektórzy chyba za bardzo wzięli sobie do serca, by umieścić informacje o cookie w widocznym miejscu. Postanowili więc stworzyć okienko RODO na cały ekran, które przysłania wszystko co znajduje się na stronie głównej. Naprawdę, nie musicie tego robić tak dosadnie.
👉 Niejasne komunikaty o błędach
Wypełniając formularz popełniłem błąd i pole podkreśliło się na czerwono. Jednak komunikat w stylu “Błędne pole” mało mi mówi, co zrobiłem źle. W przypadku łatwych pól jak adres email, czy telefon, mogę to szybko wychwycić.
Ale bardziej złożone pola, gdzie nie do końca wiem jaki jest klucz wypełnienia, dobry komunikat o błędzie to podstawa.
👉 Ubogie opcje filtrowania
Zauważyłem, że sklepy internetowe wdrażając opcje filtrowania, nie wykorzystują jej należycie. Ograniczają się często do kilku atrybutów, pozostałe uznając za nieważne.
Podam Ci przykład. Szukając zegarka na rękę, przejrzałem kilkanaście sklepów, by znaleźć odpowiedni rozmiar tarczy. I tylko 2 sklepy w swoich filtrach posiadały możliwość wyszukania po rozmiarze tarczy.
👉 Wyłącz reklamę – bloker
W przeglądarce mam zainstalowany bloker reklam. Czasem trafiam na artykuły, które każą mi wyłączyć bloker, ponieważ nie przeczytam całości treści. Nie, nie wyłączę, ale po prostu opuszczę taką stronę.
👉 Nieprzemyślane listy rozwijania
Długie listy, bez wyszukiwarki na górze lub listy, które nie są ułożone w jakiejkolwiek hierarchii. Listy, które muszę przewijać na sam dół, by wybrać nazwę miasta na W. Listy, gdzie wybór daty urodzenia zaczyna się od 2023r.