Wyrównanie etykiet w formularzu

Gdzie powinny znaleźć się etykiety przy polach w formularzu? Jak przyśpieszyć czas potrzebny na wypełnienie formularza oraz zredukować przeciążenie poznawcze? Na to pytanie pomoże odpowiedzieć to badanie.

Generalnie masz trzy opcje do wyboru, jeśli chodzi o wyrównanie etykiet:

  • wyrównane do lewej krawędzi strony
  • wyrównane do krawędzi formularza
  • nad polem wprowadzania

👉 Wyrównane do lewej części

Za takim wyrównaniem mogą przemówić badania mówiące o tym, że treści w internecie czytane są na wzór litery F. Zatem użytkownik zaczyna czytać od lewej strony, więc od razu widzi etykietę.

Jednak w tym wypadku zwiększa się przeciążenie poznawcze, ponieważ wzrok użytkownika potrzebuje więcej czasu na przeskok
z etykiety do pola formularza. Powstaje duża przestrzeń między tymi elementami. Dotyczy to zwłaszcza etykiet, które są krótkie. Większa przestrzeń wydłuża wizualna interakcję.

👉 Wyrównane do krawędzi formularza

Drugim podejściem jest przybliżenie etykiet do pól formularza, czyli do prawej. Według badania, taki układ zmniejsza przeciążenie poznawcze i redukuje o połowę czas potrzebny na zrozumienie pola.

Jeśli więc decydujesz się na umieszczenie etykiet po lewej stronie, to wybierz przybliżenie ich do prawej krawędzi pól. Zwłaszcza jeśli posiadasz długi formularz.

Taki schemat stosuje Rankomat w swoim formularzu.

👉 Nad polem

Ostatni, najlepszy wybór. Okazuje się, że im bliżej znajdą się etykiety przy polach, tym szybciej użytkownicy mogą przejść od etykiety do pola wejściowego. z

Takie rozmieszczenie pozwala użytkownikowi objąć całość jednym ruchem oka, bez przeskakiwania, jak to miało miejsce przy wyrównaniu do lewej. Skutkuje to poprawą czasu zrozumienia formularza nawet o 10 razy względem wyrównania do lewej.

Jeśli więc zależy Ci na szybkości w jakiej użytkownicy rozumieją formularz to wybierz:

  • Etykiety nad polem
  • Wyrównanie do krawędzi formularza

A może zainteresują Cię…

Ebook przeprojektowani

Naucz się projektować interfejsy biorąc pod uwagę ich wygląd oraz użyteczność.

Ebook idealny landing page

Jak zwiększyć konwersję strony docelowej poprawiając ux/ui oraz webwriting.

Książka + ebook o formularzach

Łatwe, przyjemne, dostępne, konwertujące. Takie mogą być Twoje formularze.

Zestaw UX writing

Twórz mikrokopię, którą pokochają użytkownicy. Ebook, framework, kurs.

Ebook WCAG + UX

Praktyczna wiedza o dostępności i doskonaleniu wrażeń użytkownika.

Ebook o pisaniu

Opowiadaj. Pokaż problemy. Podaj rozwiązania. Zachęć do działania.

Rzuć też okiem na:

Menu