Znane strony i błędy Ux

👋 Hej

Dzisiaj lekcja przedstawiająca błędy w znanych usługach i stronach. Bez rozbudowanego wstępu, przejdźmy do przykładów.

👉 przegladarka-ekw.ms.gov.pl

Zaczynamy od naszego krajowego rynku, a konkretnie strony rządowej. Zwróć uwagę na umiejscowienie przycisku “Wyczyść”. Znajduje się on bezpośrednio przy polu wprowadzania, tym samym jest bardzo mylący.
Ciekawe ilu użytkowników wykasowało to pole, myśląc, że klikają przycisk “Szukaj”. Przycisk “Szukaj” znajdziemy na samym dole, dodatkowo oddzielony separatorem, co sugeruje, że nie ma on powiązania z polem wprowadzania.
Ciekawie wygląda również brak kontrastu między przyciskami.
Zwróć też uwagę na rozwijaną listę, a właściwie brak możliwości wpisania pierwszych liter miasta w celu szybszego wyszukania.

👉 Wizzair

Strona cierpi na nadmiar informacji, wszystko tutaj krzyczy o naszą uwagę. Najwazniejszy cel jakim jest rezerwacja lotu, nie wydaje się tutaj najwaniejszy.

Mamy tu natłok informacji. Dodatkowo kolory nie posiadają kontrastu, przycisk akcji posiada taki sam kolor jak reszta elementów.

👉 Facebook

Kolejny przykład to Facebook, moment gdy jesteś zalogowany i chcesz przejść na listę swoich znajomych. Okazuje się, że link jest ukryty w lewym menu, dostępny dopiero po kliknięciu “zobacz więcej”, na samym dole.

Dlaczego tak trudno jest go znaleźć? Wszak Facebook to portal służący do relacji społecznościowych i zarządzania kontaktami. Tymczasem na pierwszym planie są o wiele mniej istotne opcje.

Gdy coś jest trudne do znalezienia na stronie, należy to złej wykrywalności UX.

👉 Twitter

Kolejny przykład okienka, którego nie można zamknąć. Dotyczy on formularza rejestracji na Twitterze.

Nie ma tutaj ikonki X, a kliknięcie na tło nie zamyka okienka. Jak zatem opuścić to okienko? Czy naprawdę trzeba opuścić całą stronę lub odświeżyć?

👉 Whatsapp

Dlaczego dbanie o odpowiedni kontrast jest takie ważne w projektowaniu? Przekonać się o tym możesz wchodząc na stronę główna komunikatora Whatsapp.

Popatrz na ten blado szary tekst, jego kolor z całą pewnością nie spełnia standardów kontrastu. Do tego font na całej stronie wydaje się zbyt mały.

👉 Duckduckgo oraz Quorra

Te dwa przykłady dotyczą tego samego. Pamiętasz jak w ebooku przeprojektowani pisałem o zachowaniu harmonii między elementami oraz o zastosowaniu white space?

Popatrz na przykład postu na Quorra. Dane autora, pogrubiony nagłówek oraz treść posta zlewa się ze sobą. Nie ma oddechu między nimi. wizualnie są scalone. A wystarczyło dodać więcej miejsca pomiędzy.

Identyczna sprawa ma miejsce na stronie wyszukiwarki DuckDuckGo. Wszystkie elementy posiadają równe odstępy od siebie, co zaciera wizualną hierarchie między nimi.

A może zainteresują Cię…

Ebook przeprojektowani

Naucz się projektować interfejsy biorąc pod uwagę ich wygląd oraz użyteczność.

Ebook idealny landing page

Jak zwiększyć konwersję strony docelowej poprawiając ux/ui oraz webwriting.

Książka + ebook o formularzach

Łatwe, przyjemne, dostępne, konwertujące. Takie mogą być Twoje formularze.

Zestaw UX writing

Twórz mikrokopię, którą pokochają użytkownicy. Ebook, framework, kurs.

Ebook WCAG + UX

Praktyczna wiedza o dostępności i doskonaleniu wrażeń użytkownika.

Ebook o pisaniu

Opowiadaj. Pokaż problemy. Podaj rozwiązania. Zachęć do działania.

Rzuć też okiem na:

Menu