Zapobieganie błędom w projektowaniu – jak robią to najlepsi?

W tym wpisie, chciałbym rozwinąć temat, który poruszyłem w #8 wydaniu darmowego newslettera✉️. Dziś dowiesz się jak zapobiegać błędom, aby poprawić wrażenia użytkownika. Nawet najlepiej sformułowane komunikaty o błędach nie wygrają z projektem, który stara się tym błędom zapobiegać.

W czasach, gdy wszyscy się gdzieś śpieszą szansa na popełnienie błędów jest bardzo wysoka.

  • Ludzie nie czytają wszystkiego co jest zawarte w komunikacie
  • Często klikają intuicyjnie
  • Robią literówki podczas pisania
  • Klikają szybko, niedokładnie

Tak  więc jako projektant, musisz stworzyć taki system, który będzie zapobiegał tym błędom i nie przerywał przepływu pracy. Zobacz jak robią to najwięksi gracze.

➡️ Chmura AWS

AWS to chmura, serwer od firmy Amazon. Umożliwia przechowywanie plików i hostowanie stron. W momencie, gdy użytkownik zdecyduje się usunąć jakiś plik z chmury, otrzymuje komunikat czy potwierdza. 

AWS wyszło z założenia, że nie wszyscy przeczytają ten komunikat i kliknięcie mogło być przypadkowe, dlatego wyświetla dodatkowe okno, które prosi o wpisanie słowa “DELETE”.

Tego typu zabezpieczenie sprawdzi się, gdy oferujesz wrażliwe usługi, gdzie koszt pomyłki, może być o wiele wyższy niż koszt dodatkowego ruchu w postaci wpisania słowa “DELETE”.

Innym przykładem takiego podwójnego zapytania, może być system mailingowy, gdzie użytkownik chcąc wysłać maila do bazy subskrybentów, pytany jest dwukrotnie czy na pewno chce to wykonać. Tą praktykę stosuje np. Mailchimp.


➡️ Facebook

Czy znasz sytuację, gdy logujesz się do usługi i wyświetla Ci się błąd “E-mail/nazwa użytkownika lub hasło są nieprawidłowe. Spróbuj ponownie”. Taki komunikat nie mówi Ci, co masz dokładnie poprawić. Czy taki login istnieje w systemie? Czy musisz przypomnieć sobie hasło? A może i jedno drugie jest niepoprawne?

Dobrą praktyką, którą serwuje Facebook jest oddzielenie komunikatów czy nazwa użytkownika czy też hasło zostały wprowadzone niepoprawnie. Facebook idzie o krok dalej i wyświetli Ci informację o tym, że wpisałeś stare hasło, które zostało ostatnio zmienione XX dni temu.

Takie informacje zwrotne oszczędzają czas użytkownika i ulepszają UX, ponieważ użytkownik ma świadomość, że system pomoże mu w trudnej sytuacji.

➡️ Gmail

Właściwie to zapobieganie błędów jest dostępne w większości klientów email. Gdy użyjesz w pisanej wiadomości słowa “załącz”, “załącznik”, program automatycznie spyta Cię przy wysyłce, czy na pewno chcesz wysłać wiadomość bez załącznika.

➡️ Inne przykłady:

  • Dowolna strona rezerwacji lotów – system nie pozwoli wybrać daty z przeszłości
  • Uber pokazuje swoim użytkownikom, gdzie znaleźć numer CVV i datę ważności karty kredytowej
  • Google stosuje w wyszukiwarce sugestie oraz autokorektę
  • Gmail pozwala przywrócić usuniętą wiadomość przez parę sekund
  • Google Calendar – ustawia kursor na aktualnej dacie
  • aplikacja Mail na iOS sugeruje wybrany folder, gdy użytkownik chce przenieść wiadomość e-mail w inne miejsce
  • aplikacja płatności, gdy podasz 16 cyfrowy numer karty, automatycznie dodaje spacje po wprowadzeniu co 4 cyfr i całkowicie ignoruje wprowadzone przez użytkownika spacje lub myślniki
  • przy tworzeniu hasła – podaj informację że rozróżniana jest wielkość liter
  • Twittter – podkreśla na czerwono tekst, który wychodzi poza limit 140 znaków

Moje produkty ux/ui dla projektantów

Podobne wpisy:

Menu