Pewnie wiesz, że w ostatnim czasie wydałem nowy produkt jakim jest zestaw dla ux writera. Dlatego dzisiaj chciałbym trochę nawiązać do tego tematu. Mam nadzieję, że lubisz ćwiczenia 😉 Zatem spójrz na screen poniżej:

👉 Jak myślisz co można by poprawić na tym ekranie pod względem ux writingu?
Z tego screena wiemy, że jest to formularz, w którym trzeba wpisać 6 cyfrowy kod. Jednak nie wiemy nic więcej. Mikrokopia nie wyjaśnia takich rzeczy jak:
Co to jest ODL?
Czy wszyscy użytkownicy grupy docelowej wiedzą, co oznacza “ODL”? (Być może zostało to wyjaśnione na wcześniejszym ekranie? ) Jeśli nie, to nie wolno zakładać, że wszyscy rozumieją żargon lub skróty.
Dlaczego muszę wpisać kod?
Dlaczego to ma dla mnie znaczenie i co się wydarzy potem?
Etykieta “Weryfikacja”
brzmi bardzo formalnie i nie wyjaśnia, czego weryfikacja. Być może zostało to opisane w poprzednim kroku?
Przydałaby się informacja jak mam zdobyć ten kod.
Na przykład:
- został wysłany na maila
- otrzymasz sms
Co się stanie, jeśli nie dostałem tego kodu?
Jakie mam w tym wypadku wyjście? Czy istnieje jakaś alternatywa? Na przykład zmiana weryfikacji na kod sms czy link mailowy. Zauważ jak robi to ING bank, gdzie główną weryfikacją przelewu jest potwierdzenie w aplikacji. Jednak w każdej chwili możesz zmienić na kod sms.
No i na koniec jeszcze jedna uwaga, bardziej pod kątem UI.
Kwadraty do wpisania kodu powinny być puste, a nie wypełnione. Pusta przestrzeń sugeruje, że trzeba coś wpisać. Tymczasem wypełnienie odwraca uwagę od tekstu.
👉 Jak mogłoby to wyglądać?
W pierwszym przypadku załóżmy, że komunikat dotyczy potwierdzenia przelewu w banku:
Nagłówek:
Potwierdź przelew na 120 zł w ODL bank
Podtytuł:
Wpisz kod autoryzacyjny, który wysłaliśmy na Twój telefon *** *** 507
Na samym dole:
Wyślij jeszcze raz
W drugim przypadku możemy założyć przypadek logowania:
Nagłówek:
Twoje konto na giełdzie ODL jest zabezpieczone dwustopniowym logowaniem.
Podtytuł:
Na numer telefonu +48 *** *** *81 wysłaliśmy SMS z kodem.
Na dole:
SMS nie dotarł? Wyślij ponownie.