Usuń niepotrzebne kroki cz. 2

👉 Formularze pytają o to samo…

Przykład, który widzę bardzo często, dotyczy formularzy zamówienia w sklepie. Chodzi o kilkukrotne wypełnianie tych samych pól.

Jeśli chcesz widzieć taki przykład na żywo, przejdź do sklepu https://dywanyluszczow.eu

Zobacz stronę zamówienia, gdzie w sekcji logowanie trzeba podać imię oraz nazwisko. Schodząc niżej w formularzu, ponownie trzeba wpisać to samo w danych do wysyłki. A jeśli chcesz fakturę, to musisz wszystkie dane wpisać ponownie.

Idąc tym tropem, chyba nie muszę Ci mówić, że po zalogowaniu się kontem klienta, formularz zamówienia powinien automatycznie pobrać dane adresowe z profilu konta, lub z ostatniego zamówienia i wypełnić nimi pola?

👉 Daj szybki podgląd

Kolejny przykład dotyczy ponownie sklepu, lecz tym razem przeniesiemy się na stronę z kategorią produktów. Załóżmy, że są to buty. Dopiero zaczynasz poszukiwania butów i nie wiesz jeszcze jaki chcesz kolor.

Czy musisz wejść w każdy produkt, by zobaczyć czy kolor będzie odpowiedni oraz czy mają Twój rozmiar? Przeklikanie wszystkich butów w sklepie to ciężka praca. Dlatego w sklepach warto po najechaniu kursorem, wdrożyć szybki podgląd, który wyświetla najważniejsze informacje o danym produkcie. Dzięki temu, nie trzeba wchodzić na podstronę z produktem.

Świetnie robi to sklep https://www.eobuwie.com.pl gdzie oprócz informacji o rozmiarach, w szybkim podglądzie widzisz również galerię zdjęć. Nie musisz wchodzić na podstronę produktu, by zobaczyć jak but będzie wyglądał w danej kolorystyce. To oszczędność wielu kliknięć.

Przenoszenie użytkowników na nową stronę oznacza, że muszą wykonać ruch, by wrócić do poprzedniego stanu. Staraj się stosować kontrolki, które zachowają kontekst z oryginalnymi danymi jak, akordeony, okna modalne, szybkie podglądy.

👉 Lista rozwijana

Na koniec jeszcze jeden, dosyć oczywisty przykład. Na liście rozwijanej możesz wybrać domyślną opcję. Ale tutaj mała uwaga:

  • jeśli używasz tego komponentu do wyboru ustawień, możesz ustawić opcję jako domyślną.

Sortuj według:
Najnowsze

  • jeśli korzystasz z tego komponentu do zadawania pytań, nie powinno się wybierać żadnej z opcji.

Może to mieć wpływ na odpowiedzi użytkowników. Ustawienie domyślnego wyboru może sugerować wypełnienie tego pola.

A może zainteresują Cię…

Ebook przeprojektowani

Naucz się projektować interfejsy biorąc pod uwagę ich wygląd oraz użyteczność.

Ebook idealny landing page

Jak zwiększyć konwersję strony docelowej poprawiając ux/ui oraz webwriting.

Książka + ebook o formularzach

Łatwe, przyjemne, dostępne, konwertujące. Takie mogą być Twoje formularze.

Zestaw UX writing

Twórz mikrokopię, którą pokochają użytkownicy. Ebook, framework, kurs.

Ebook WCAG + UX

Praktyczna wiedza o dostępności i doskonaleniu wrażeń użytkownika.

Ebook o pisaniu

Opowiadaj. Pokaż problemy. Podaj rozwiązania. Zachęć do działania.

Rzuć też okiem na:

Menu