Usuń niepotrzebne kroki cz. 1

Dzisiaj opowiem Ci o jednym z błędów, który często widzę na stronach. Mam na myśli niepotrzebne kroki, jakie musi wykonać użytkownik, by wykonać działanie.

Od razu podam Ci jeden z przykładów, który powinien zainteresować zwłaszcza grafików, fotografów oraz osoby posiadające portfolio czy też galerię zdjęć na stronie.

👉 Niepotrzebne kliki w galerii

Chcę obejrzeć zdjęcie w portfolio. Klikam w zakładkę portfolio. Następnie widzę miniaturki wielu zdjęć. Zainteresowało mnie jedno z nich i chcę je powiększyć. Klikam, mając nadzieję na powiększenie.

Tymczasem przenosi mnie na podstronę tego zdjęcia, gdzie dopiero ponownie muszę kliknąć, aby je powiększyć. Jak widzisz wykonuję niepotrzebne kliknięcie, zdjęcie powinno powiększyć się na stronie z miniaturkami.

Zamykając to zdjęcie, nie wracam do strony z miniaturkami, lecz do podstrony z tym zdjęciem. Muszę kliknąć cofnij, żeby powrócić do wszystkich miniaturek. Jak widzisz droga powrotna, to również niepotrzebne kliknięcia.

No chyba, że miniaturka prowadzi do albumu, gdzie jest więcej powiązanych zdjęć, wtedy podstrona ma sens.

👉 Ogranicz kliknięcia

Ilość pracy, jaką użytkownik musi wykonać powinna być minimalna.

Chcesz innego przykładu? Zauważ, że Google domyślnie umieszcza kursor w polu wyszukiwania, dzięki czemu możesz od razu zacząć wpisywać zapytanie. Nie musisz zaznaczyć pola wyszukiwania. Może i nie jest to męczące, ale eliminacja wszystkich drobnych kroków, prowadzi do krótkich i prostych celów.

Być może i w Twoim interfejsie znajdzie się pole, w którym możesz automatycznie umieścić kursor?

👉 Usuń co niepotrzebne

Im mniej dodatkowych pól, zbędnych informacji, walidacji i kliknięć, tym lepiej. Oznacza to redukcję zbędnych pól na poziomie formularzy.

Kiedyś właściciel firmy budowlanej, zapytał mnie dlaczego powinien usunąć z formularza na stronie obowiązkowe pole Imię i nazwisko.

Przecież na początkowym etapie chodzi głównie o pozyskanie chociaż jednego kontaktu do klienta (mail, telefon), a nie o znajomość tego jak on ma na imię.

Eliminacja niepotrzebnych kroków, to również wspomaganie się ustawieniami domyślnymi. Na przykład, na stronie zamówienia zaznacz domyślnie najczęściej wybieraną formę wysyłki lub ostatnią wybraną, na podstawie zamówień historii danego klienta.

A może zainteresują Cię…

Ebook przeprojektowani

Naucz się projektować interfejsy biorąc pod uwagę ich wygląd oraz użyteczność.

Ebook idealny landing page

Jak zwiększyć konwersję strony docelowej poprawiając ux/ui oraz webwriting.

Książka + ebook o formularzach

Łatwe, przyjemne, dostępne, konwertujące. Takie mogą być Twoje formularze.

Zestaw UX writing

Twórz mikrokopię, którą pokochają użytkownicy. Ebook, framework, kurs.

Ebook WCAG + UX

Praktyczna wiedza o dostępności i doskonaleniu wrażeń użytkownika.

Ebook o pisaniu

Opowiadaj. Pokaż problemy. Podaj rozwiązania. Zachęć do działania.

Rzuć też okiem na:

Menu