Unikanie nieświadomych poślizgnięć

Nikt nie lubi popełniać błędów. Użytkownicy Twojej aplikacji również.

Najlepiej, gdy przyjmiesz zasadę, że rozwiązaniem błędów nie jest upominanie (komunikaty wyświetlane podczas błędu) i prowadzenie do rozwiązania (samouczki), lecz stworzenie takiego projektu, by był mniej podatny na błędy.

Łatwo powiedzieć, trudniej wykonać? Niekoniecznie.

➡️ Błąd poślizgnięcia

Jednym z typów błędów są poślizgnięcia. Występują, gdy użytkownik chce wykonać jakąś czynność, ale przez pomyłkę
wykona inną.


Ten typ błędu często występuje u doświadczonych użytkowników, którzy z pośpiechu, przez rutynę klikają w coś, nie zwracając dokładnie do czego zostało przypisane to zadanie. Na przykład kliknięcie w znaną ikonę, podczas gdy jej opis mówił o zupełnie innej funkcji. Przy tego tupu błędach użytkownicy nie poświęcają pełnej uwagi, ponieważ są pewni, że znają daną funkcje.

Błąd poślizgnięcia, to również sytuacja, gdy chciałeś wykonać zadanie, ale omyłkowo wybrałeś inne np. chciałeś wcisnąć na klawiaturze “o” ale wybrałeś “i”.

W realnym świecie można to porównać do sytuacji, gdy zadzwoniłeś do kogoś, wybierając omyłkowo zły numer telefonu.


➡️ Jak unikać błędów?

Aby uniknąć tego typu błędów, warto prowadzić użytkownika do zadania. Lepiej jest minimalizować ryzyko wystąpienia błędu, niż dawać komunikat zwrotny o błędzie i jego naprawie. Błąd zawsze przerywa przepływ pracy, nawet jeśli jest tylko poślizgnięciem. Zapobieganie błędom jest lepsze niż dobrze zaprojektowane komunikaty o błędach.

👀 Przykładem może być formularz do wprowadzania numeru konta bankowego. Jeśli użytkownik wpisuje cyfry, automatycznie zostają rozdzielone do odpowiedniego formatu, dzięki czemu użytkownik nie musi tego robić ręcznie. To sprawia, że użytkownik wizualnie może szybciej ocenić ich poprawność, niż w przypadku, gdyby były pisane ciągiem.

👀 Inny przykład, to formularz rezerwacji pokoju w hotelu. Gdy zaoferujesz użytkownikowi dwa kalendarze, gdzie wybiera datę przyjazdu oraz datę wyjazdu, to niech kalendarz z datą wyjazdu, zniweluje pomyłkę, ograniczając wybór daty do tej po przyjeździe. Kalendarz powinien zablokować możliwość wybrania daty wyjazdu, na wcześniejszą niż data przyjazdu.

👀 Następny przykład, to wyszukiwarka, gdzie użytkownicy wpisując coś na szybko, tym samym robiąc literówki w słowie. Wyszukiwarka mimo literówek powinna wyświetlić prawidłowe wyniki lub zasugerować autopoprawkę, tak jak robi to Google.

👀 Przykładem redukującym omyłkowe wykasowanie może być dodatkowy komunikat. Tak jak robi to Mailchimp, który podczas usuwania wiadomości, dodatkowym komunikatem prosi o wpisanie słowa DELETE w celu potwierdzenia działań.

➡️Przewiduj za użytkownika

W programach pocztowych często wyświetli Ci się komunikat “Czy na pewno wysłać wiadomość bez załącznika?”.
Ma to miejsce, gdy w treści maila użyjesz słowa załącznik.

W Gmailu, jeśli użytkownik przez pomyłkę usunął ważną wiadomość, może cofnąć tę czynność, po prostu klikając przycisk „Cofnij” na pasku w lewym dolnym rogu.

Wszystko, co musisz zrobić, to poświęcić trochę czasu na przewidzenie potencjalnych błędów, pomóc użytkownikom w ich naprawieniu, a co najważniejsze, pomóc im całkowicie uniknąć błędów.

Przy polach w formularzu do wpisania hasła, wyświetlony komunikat, że system rozróżnia wielkość liter, co sugeruje użytkownikom sprawdzenie „Caps Lock” przed wprowadzeniem hasła.

Moje produkty ux/ui dla projektantów

Podobne wpisy:

Menu