Testuj również mniej ważne detale

Testowanie interfejsu użytkownika obejmuje szereg elementów. Można je podzielić na duże i ważne elementy jak formularze, nawigacja, układ, typografia oraz na drobne detale, jak listy rozwijane, pola wyboru, mikrointerakcje, karty, paski postępu.

Wszystkie razem dają ogólne wrażenie, dlatego warto sprawdzić kolejno wszystkie, również te mniej ważne. Poniżej znajdziesz kilka przypadków testowych, obejmujących nieco mniejsze elementy strony.

➡️ Błędy typu danych

Test sprawdza, czy w niektórych polach danych, takich jak daty, waluta itp., można wprowadzić tylko prawidłowe dane
oraz czy pola nie są zbyt restrykcyjne. Sprawdź czy można wpisać numer telefonu w dowolnej formie tj. 000-000-000 lub 00000000.

➡️ Szerokości pól

Test sprawdza, czy niektóre pola tekstowe nie pozwalają użytkownikowi na umieszczenie danych wejściowych powyżej określonego limitu znaków. Dla przykładu pole do wprowadzenia kodu pocztowego powinno być o wiele krótsze niż pole z nazwą ulicy.

➡️ Wpisywanie z wyprzedzeniem

Optymalizacja tekstu to szalenie ważna rzecz. Jeśli interfejs użytkownika korzysta z długich list rozwijanych, wpisywanie z wyprzedzeniem jest wymagane. W rozwijanym menu z wieloma opcjami użytkownik powinien być w stanie znaleźć właściwą, wpisując pierwszą literę. Przechodzenie użytkownika przez długą listę to niekorzystne doświadczenie użytkownika.

➡️ Komunikacja interfejsu

Celem jest sprawdzenie, czy interfejs jest intuicyjny. Dla przykładu możesz przetestować wymogi dotyczące hasła.

  • Czy interfejs pokazuje ostatnie zmiany? Przykładem może być komunikat: “Zaktualizowano 2 dni temu”.
  • Czy przy polu hasło, znajduje się informacja o wymogach? (długość, znaki specjalne) zanim użytkownik zacznie je wpisywać.

➡️ Proces zakupowy

Testowana jest cała ścieżka zakupu. Oto jedna ze wskazówek naszej checklisty, przy testowaniu procesu zakupowego:

  • Czy można powrócić na stronę produktu klikając w jego nazwę? Często użytkownik chce jeszcze coś doczytać o produkcie, który kupuje. Nazwa produktu powinna być klikalna.

➡️ Pomóż sobie checklistą

Powyżej podałem Ci tylko parę punktów, które należy wziąć pod uwagę przy testowaniu strony. Jeśli chcesz przetestować stronę lub sklep od A do Z, zapoznaj się z naszą pełną wersją 🔗checklisty, gdzie znajdziesz 449 elementy – zarówno te duże jak i te mniejsze, na które nie zawsze zwracasz uwagę.

A może zainteresują Cię…

Ebook przeprojektowani

Naucz się projektować interfejsy biorąc pod uwagę ich wygląd oraz użyteczność.

Ebook idealny landing page

Jak zwiększyć konwersję strony docelowej poprawiając ux/ui oraz webwriting.

Książka + ebook o formularzach

Łatwe, przyjemne, dostępne, konwertujące. Takie mogą być Twoje formularze.

Zestaw UX writing

Twórz mikrokopię, którą pokochają użytkownicy. Ebook, framework, kurs.

Ebook WCAG + UX

Praktyczna wiedza o dostępności i doskonaleniu wrażeń użytkownika.

Ebook o pisaniu

Opowiadaj. Pokaż problemy. Podaj rozwiązania. Zachęć do działania.

Rzuć też okiem na:

Menu