Nie musisz być ekspertem od użyteczności, aby samodzielnie przeprowadzić testy. Na początek warto przeprowadzić test na osobach, które znasz. Może to być rodzina, znajomi, klienci. Poproś ich, aby poruszali się po witrynie, wypełniali formularze, dokonywali zakupu. Powinni dążyć do tego, co może próbować zrobić nowy użytkownik Twojej witryny.
Obserwuj ich kroki, lub jeśli robią to zdalne niech nagrają Ci wideo ze zrzutem ekranu. Dowiedz się czy potrafią korzystać z wyszukiwarki, nawigacji. Czy są w stanie wykonać główny cel strony np. zakup lub rejestracja do newslettera. Czy zajmuje im to dużo czasu?
Zapytaj, czy były jakieś obszary, które sprawiły problem. Być może dowiesz się, że dla przykładu problem sprawił formularz, który nie został przesłany prawidłowo lub zakup, podczas którego odrzuciło płatność.
➡️ Pytaj użytkowników
Jak wiadomo liczba znajomych osób szybko się skończy. Dlatego warto iść o krok dalej i prosić o opinie użytkowników.
Wystarczy zainstalować ankiety na stronie, które mierzą poziom zadowolenia interakcji z danym elementem.
Ankiety możesz wyświetlać wybierając jakiś element np. formularz lub po wykonaniu jakiejś czynności np. po zakupie zadaj pytanie czy zamówienie było intuicyjne i co można poprawić. By wdrożyć ankiety wykorzystaj narzędzie 🔗Qualaroo.
➡️ Pytaj zespół pomocy
Pytania przesłane przez użytkowników, to często niezastąpiony feedback. Zwłaszcza jeśli jakieś pytanie powtarza się bardo często, należy zwrócić uwagę czy nie jest ono wywołane niejasnością funkcji, brakiem elementu lub problemem z nawigacją.
Niektóre z pytań klientów pokażą Ci problem Twojej strony lub luki informacyjne, które szybko możesz naprawić. Poszukaj typowych problemów w zapytaniach klientów i śledź skargi klientów, by zrozumieć problemy z UX.
Przetestuj swoją stronę, bloga, sklep oraz inne elementy witryny pod kątem użyteczności i wyglądu z tą 🔗checklistą.