Reguła 3 kliknięć – czy działa?

Reguła 3 kliknięć to nieoficjalna heurystyka, według której dotarcie do elementu na stronie nie powinno zajmować więcej niż 3 kliknięcia lub dotknięcia.

Projektanci starają się stosować tą regułę w przypadku ogólnej nawigacji witryny jak i do poszczególnych elementów jak np. wypełnienie formularza.

Według reguły, wykonanie więcej jak trzech kliknięć może spowodować irytację użytkownika, a w najgorszej opcji
opuszczenie witryny. Czy tak faktycznie jest?

➡️ Niekoniecznie

Problem z tą regułą jest taki, że nie jest ona podparta konkretnymi badaniami. Dodatkowo kliknięcia są różne i dotyczą zadań o różnej złożoności:

  • długi czas oczekiwania – załadowanie nowej podstrony
  • natychmiastowe – kliknięcie w menu rozwijane

Dlatego patrząc na to tylko z perspektywy ilości kliknięć, reguła nie jest najlepszym pomysłem. Wszak bardzo ciężko przedstawić cała zawartość witryny, opierając się tylko na 3 kliknięciach.

Musisz też pamiętać, że liczba kliknięć potrzebnych do wykonania zadania będzie zależała przede wszystkim od złożoności zadania. W wielu przypadkach zadania nie będzie można ukończy tylko za pomocą 3 kroków.

Oczywiście im mniejsza liczba kliknięć tym lepiej, jednak więcej niż 3 kliknięcia niekoniecznie muszą skutkować źle zaprojektowanym interfejsem.


➡️ Badania podważające regułę 3 kliknięć

Testy użyteczności UIE, wykazały, że ludzie nie rezygnują po 3 kliknięciach i nie czują się sfrustrowani, jeśli muszą klikać więcej razy.

Kolejny test od UIE
pokazał, że to nie liczba kliknięć, ale dobrze oznaczone linki odgrywają ogromne znaczenie w dotarciu do informacji.

Testy użyteczności Jakoba Nielsena wykazały, że użytkownicy znajdowali produkt 600 razy szybciej, gdy zmieniono dotarcie do nich z 3 kliknięć na 4. Tak wiec zwiększenie ilości kroków nie spowodowało złej użyteczności.

➡️Równowaga

Zamiast opierać swoje projekty o powyższa regułę, zachowaj umiar. Nie twórz nawigacji, która będzie bardzo rozbudowana, lecz staraj się również na siłę nie upraszczać jej taki sposób, że musisz ograniczyć jakieś ważne opcje.

Upewnij się, że wszystkie pozycje w Twoim menu są czytelne i zrozumiałe. Staraj się unikać rozbudowanych, hierarchicznych drzew w menu. Najważniejsze strony oraz zadania powinny linkować ze strony głównej. Stosuj breadcrumbs w rozbudowanych stronach.

Kluczem jest tutaj znalezienie takiej hierarchii, żeby każde kliknięcie przybliżało użytkownika do celu, eliminując tym samym inne elementy.

A może zainteresują Cię…

Ebook przeprojektowani

Naucz się projektować interfejsy biorąc pod uwagę ich wygląd oraz użyteczność.

Ebook idealny landing page

Jak zwiększyć konwersję strony docelowej poprawiając ux/ui oraz webwriting.

Książka + ebook o formularzach

Łatwe, przyjemne, dostępne, konwertujące. Takie mogą być Twoje formularze.

Zestaw UX writing

Twórz mikrokopię, którą pokochają użytkownicy. Ebook, framework, kurs.

Ebook WCAG + UX

Praktyczna wiedza o dostępności i doskonaleniu wrażeń użytkownika.

Ebook o pisaniu

Opowiadaj. Pokaż problemy. Podaj rozwiązania. Zachęć do działania.

Rzuć też okiem na:

Menu