Istnieją dwa elementy, które musisz przetestować w projekcie, by mieć pewność, że użytkownik znajdzie Twoje produkty. Należą do nich nawigacja oraz wyszukiwarka.
➡️ Nawigacja
Nawigacja to element strony internetowej, który wspiera użytkownika w przeglądaniu zawartości serwisu. Dobrze zaprojektowany system nawigacji zachęca klientów do odkrywania produktów, które w innym przypadku mogliby pominąć.
Oto kilka przykładowych punktów dotyczących nawigacji, które znajdziesz w naszej checkliście:
- Istnieje wygodny i oczywisty sposób poruszania się między powiązanymi stronami i sekcjami
- Użytkownik łatwo może powrócić na stronę główną
- Struktura witryny jest prosta z maksymalnie 3 poziomami
- Dostarczana jest dobra nawigacyjna informacja zwrotna (np. pokazująca, gdzie jesteś na stronie)
- Strony produktów zawierają linki do podobnych i uzupełniających się produktów w celu wsparcia sprzedaży krzyżowej
- Widoczna jest zmiana, gdy mysz wskazuje coś, co można kliknąć
- Do danego celu można dotrzeć przynajmniej na dwa sposoby (więcej niż jednego linku)
➡️ Wyszukiwarka
Wyszukiwanie jest jednym z dominujących sposobów nawigowania po stronie. Dobra wyszukiwarka musi uwzględniać „ludzką” stronę wyszukiwania, co oznacza radzenie sobie z błędami ortograficznymi i synonimami (np. „laptop” –> „notebook”). Google ustanowiło standardy dotyczące wyglądu i zachowania wyszukiwania, dzięki czemu możesz
wzorować się na tych najlepszych praktykach.
Poniżej kilka przykładów z naszej Checklisty:
- Strona wyników wyszukiwania pokazuje użytkownikowi, czego szuka
- Strona wyników wyszukiwania jasno pokazuje, ile wyników zostało pobranych, a liczbę wyników na stronę może skonfigurować użytkownik
- Jeśli nie zostaną zwrócone żadne wyniki, system oferuje podobne wyniki
- Wyszukiwarka zapewnia automatyczne sprawdzanie pisowni oraz szuka liczby mnogiej i synonimów