Porady na przyjemne logowanie

👋 Hej

W dzisiejszym wydaniu pokażę Ci parę oczywistych i mniej oczywistych sztuczek na poprawę Ux formularza logowania.

👉 Oddziel komunikaty

Czy znasz sytuację, gdy logujesz się do usługi i wyświetla Ci się błąd “E-mail/nazwa użytkownika lub hasło są nieprawidłowe. Spróbuj ponownie”.

Tego typu komunikat nie mówi Ci, co masz dokładnie poprawić. Czy taki login istnieje w systemie? Czy musisz przypomnieć sobie hasło? A może i jedno drugie jest niepoprawne?

Dobrą praktyką, którą serwuje Facebook jest oddzielenie komunikatów czy nazwa użytkownika czy też hasło zostały wprowadzone niepoprawnie. Facebook idzie o krok dalej i wyświetli Ci informację o tym, że wpisałeś stare hasło, które zostało ostatnio zmienione XX dni temu.

Takie informacje zwrotne oszczędzają czas użytkownika i ulepszają UX, ponieważ użytkownik ma świadomość, że system pomoże mu w trudnej sytuacji.

👉 Włączony Capslock

Przy polu do wpisywania hasła, powiadom użytkownika, że ma włączony CapsLock. Pozwoli to na wstępie uniknąć błędu i zaoszczędzi czas użytkownika.

👉 Wrażliwe dane

Pokaż użytkownikom ile mają prób logowania, zanim ich konto zostanie zablokowane. To ważne zwłaszcza w witrynach typu banki.

👉 Zaoferuj funkcję “zapamiętaj mnie”

Pod polem logowania dodaj checkbox “zapamiętaj mnie”, dzięki temu użytkownik zaoszczędzi czas przy ponownej wizycie.

Jednak tutaj ostrożnie, jeśli w Twoim systemie są zapisane wrażliwe dane.

Dobrym przykładem jest Amazon, który utrzymując Cię częściowo zalogowanym i prosi o uwierzytelnienie tylko wtedy, gdy potrzebujesz dostępu do danych osobowych.

👉 Zaproponuj zresetowanie hasła przy trzeciej próbie

Jeśli użytkownik spróbuje wprowadzić hasło więcej niż raz, zaproponuj zresetowanie hasła jednym kliknięciem.

👉 Wyślij link do resetowania hasła, a nie hasło wygenerowane przez system

Droga do resetowania hasła powinna być prosta:

  • Użytkownik resetuje hasło
  • Użytkownik otrzymuje wiadomość e-mail z linkiem do resetowania hasła
  • Użytkownik klika link
  • Użytkownik dwukrotnie wprowadza swoje hasło
  • Użytkownik ma dostęp do konta

👉 Autofokus na pierwszym polu

Automatyczne ustawianie ostrości na pierwszym polu wejściowym w formularzu. Jest to możliwe tylko na komputerach stacjonarnych.

Oszczędza czas i wysiłek związany z klikaniem pola wprowadzania. Zaznacz pierwsze pole wejściowe.

A może zainteresują Cię…

Ebook przeprojektowani

Naucz się projektować interfejsy biorąc pod uwagę ich wygląd oraz użyteczność.

Ebook idealny landing page

Jak zwiększyć konwersję strony docelowej poprawiając ux/ui oraz webwriting.

Książka + ebook o formularzach

Łatwe, przyjemne, dostępne, konwertujące. Takie mogą być Twoje formularze.

Zestaw UX writing

Twórz mikrokopię, którą pokochają użytkownicy. Ebook, framework, kurs.

Ebook WCAG + UX

Praktyczna wiedza o dostępności i doskonaleniu wrażeń użytkownika.

Ebook o pisaniu

Opowiadaj. Pokaż problemy. Podaj rozwiązania. Zachęć do działania.

Rzuć też okiem na:

Menu