👋 Hej
W dzisiejszym wydaniu pokażę Ci parę oczywistych i mniej oczywistych sztuczek na poprawę Ux formularza logowania.
👉 Oddziel komunikaty
Czy znasz sytuację, gdy logujesz się do usługi i wyświetla Ci się błąd “E-mail/nazwa użytkownika lub hasło są nieprawidłowe. Spróbuj ponownie”.
Tego typu komunikat nie mówi Ci, co masz dokładnie poprawić. Czy taki login istnieje w systemie? Czy musisz przypomnieć sobie hasło? A może i jedno drugie jest niepoprawne?
Dobrą praktyką, którą serwuje Facebook jest oddzielenie komunikatów czy nazwa użytkownika czy też hasło zostały wprowadzone niepoprawnie. Facebook idzie o krok dalej i wyświetli Ci informację o tym, że wpisałeś stare hasło, które zostało ostatnio zmienione XX dni temu.
Takie informacje zwrotne oszczędzają czas użytkownika i ulepszają UX, ponieważ użytkownik ma świadomość, że system pomoże mu w trudnej sytuacji.
👉 Włączony Capslock
Przy polu do wpisywania hasła, powiadom użytkownika, że ma włączony CapsLock. Pozwoli to na wstępie uniknąć błędu i zaoszczędzi czas użytkownika.
👉 Wrażliwe dane
Pokaż użytkownikom ile mają prób logowania, zanim ich konto zostanie zablokowane. To ważne zwłaszcza w witrynach typu banki.
👉 Zaoferuj funkcję “zapamiętaj mnie”
Pod polem logowania dodaj checkbox “zapamiętaj mnie”, dzięki temu użytkownik zaoszczędzi czas przy ponownej wizycie.
Jednak tutaj ostrożnie, jeśli w Twoim systemie są zapisane wrażliwe dane.
Dobrym przykładem jest Amazon, który utrzymując Cię częściowo zalogowanym i prosi o uwierzytelnienie tylko wtedy, gdy potrzebujesz dostępu do danych osobowych.
👉 Zaproponuj zresetowanie hasła przy trzeciej próbie
Jeśli użytkownik spróbuje wprowadzić hasło więcej niż raz, zaproponuj zresetowanie hasła jednym kliknięciem.
👉 Wyślij link do resetowania hasła, a nie hasło wygenerowane przez system
Droga do resetowania hasła powinna być prosta:
- Użytkownik resetuje hasło
- Użytkownik otrzymuje wiadomość e-mail z linkiem do resetowania hasła
- Użytkownik klika link
- Użytkownik dwukrotnie wprowadza swoje hasło
- Użytkownik ma dostęp do konta
👉 Autofokus na pierwszym polu
Automatyczne ustawianie ostrości na pierwszym polu wejściowym w formularzu. Jest to możliwe tylko na komputerach stacjonarnych.
Oszczędza czas i wysiłek związany z klikaniem pola wprowadzania. Zaznacz pierwsze pole wejściowe.