Użytkownicy gubią się i poruszają w kółko, gdy interfejs używa tego samego koloru dla odwiedzonych i nowych miejsc docelowych. Pokaż użytkownikom gdzie już byli, stosując różne kolory.
➡️ Rozróżnij linki
Gdy w interfejsie stosujesz ten sam kolor dla odwiedzonych i nieodwiedzonych linków, użytkownicy:
- nieświadomie, wielokrotnie odwiedzają te same miejsca,
- łatwiej jest się zgubić w nawigacji,
- mogą przeoczyć różnicę między dwoma podobnymi linkami.
➡️ Problemy z ux
Takie problemy z użytecznością są szczególnie szkodliwe dla użytkowników ze słabą pamięcią krótkotrwałą , którzy często mają problemy z zapamiętaniem tego, co kliknęli. Dlatego tak ważna jest wizualna prezentacja i rozróżnienie miejsc odwiedzonych i nieodwiedzonych.
Załóżmy, że do jednego miejsca prowadzi wiele ścieżek, rozmieszczonych po całej stronie. Użytkownik może dotrzeć do tej samej podstrony na różne sposoby. Jeśli nie oznaczysz kolorem, czy podstrona została już odwiedzona czy nie, użytkownik
może poruszać się w kółko.
Podobna sytuacja ma miejsce gdy użytkownik przegląda wiele linków, które znajdują się obok siebie np. lista w tabeli. Po pewnym czasie, może utracić orientację, co już odwiedził,a co nie. Tym sposobem może przypadkowo pominąć jakiś ważny link.
➡️ Jaki powinien wyglądać link?
- Kolor linków nieodwiedzonych powinien być bardziej żywy, jasny i nasycony niż linków odwiedzonych,
które powinny wyglądać na „używane” (matowe i wyblakłe). - Te dwa kolory powinny być wariantami lub odcieniami tego samego koloru, aby były wyraźnie powiązane.
Używanie skrajnych kolorów (np. pomarańczowego i zielonego) utrudnia użytkownikom zrozumienie związku między tymi dwoma typami linków i określenie, który kolor jest „używaną” wersją drugiego. - Odcienie niebieskiego zapewniają najsilniejszy sygnał dla łączy
- Tradycyjną wskazówką wizualną jest podkreślony niebieski tekst i zawsze jest to najbezpieczniejszy wybór,