Parowanie fontów

Dzisiaj przeczytasz o dobrych praktykach przy łączeniu krojów pisma. Zobaczysz co robić, żeby fonty do siebie pasowały oraz jakich błędów unikać.

➡️ Czy na pewno musisz mieszać różne fonty?

Kiedy wybierasz font dla swojej treści, upewnij się, że ma kilka różnych stylów (nazywasz je „wagami”). Font musi posiadać minimum takie “wagi” jak light, regular, bold.

Jeśli chcesz zachować uporządkowany projekt, zamiast parować ze sobą różne fonty, spróbuj wykorzystać rożne “wagi” tego samego fontu. Po prostu zmień rozmiar, grubość.


➡️ Bezszeryfowe i szeryfowe z tej samej rodziny

Jeśli nadal masz ochotę mieszać kroje pisma, wyszukaj takie fonty, które oferują zarówno znaki szeryfowe jak i bezszeryfowe. Jest to bezpieczny wybór, jeśli nie czujesz się dobrze w łączeniu różnych krojów.

Do tzw. “bliźniaczych” fontów możesz zaliczyć: FF Meta & FF Meta Serif

➡️ Chcę parować

Jeśli natomiast nie zadowalają Cię najprostsze rozwiązania i chcesz spróbować pobawić się w parowanie różnych fontów, to spróbuj dobierać fonty uwzględniając takie cechy:

  • kontrast – np. font gruby i cienki
  • skrajność – np.font skryptowy z bezszeryfowym
  • różnorodność – np. dwa różne od siebie fonty szeryfowe

Jeśli dopiero raczkujesz w temacie, to wykorzystaj bezpieczny sposób: wybierz font bezszeryfowy i użyj go w nagłówku, a dla treści użyj pisma szeryfowego. To ponadczasowa kombinacja i rzadko kiedy źle wygląda.

➡️ Eksperymentuj

Fakt, że użyłeś fontu szeryfowego w nagłówku h1, wcale nie musi oznaczać, że wszystkie nagłówki muszą być przypisane do tego fontu.

  • Spróbuj pobawić się nieco parowaniem i użyj fontu szeryfowego w nagłówku h1, który będzie wyróżniał się na tle innych treści. W pozostałych nagłówkach jak h3, h4 użyj fontu bezszeryfowego.
  • Innym podejściem jest zastosowanie fontu szeryfowego w nagłówku oraz akapicie wprowadzającym do artykułu. Natomiast reszta tekstu w foncie bezszeryfowym.

➡️ Zwróć uwagę na grubość

Grubość fontu, to jedna z ważniejszych rzeczy, które wpłyną na postrzeganie kontrastu. Upewnij się, że tworzysz wyraźne różnice w grubościach fontów, aby pomóc skierować wzrok czytelnika po projekcie.

Dwa różne kroje o cienkiej budowie zestawione obok siebie, nie będą wyglądały atrakcyjnie.

I tak samo w drugą stronę, font o grubości extra bold, nie będzie pasował do fontu z wagą extra light. Zbyt duże różnice nie są dobre.

➡️ Nie mieszaj klimatu

Fonty nadają osobowość do projektu. Przy odpowiednim doborze utworzysz poważny lub bardziej luźny klimat.

Nie mieszaj ze sobą fontów o różnym klimacie. Zestawienie fontu Franklin Gothic, który jest stoicki, elegancki z fontem Quicksand , który za sprawą swojego zaokrąglenia pasuje do luźniejszych projektów, nie jest dobrym pomysłem.

A może zainteresują Cię…

Ebook przeprojektowani

Naucz się projektować interfejsy biorąc pod uwagę ich wygląd oraz użyteczność.

Ebook idealny landing page

Jak zwiększyć konwersję strony docelowej poprawiając ux/ui oraz webwriting.

Książka + ebook o formularzach

Łatwe, przyjemne, dostępne, konwertujące. Takie mogą być Twoje formularze.

Zestaw UX writing

Twórz mikrokopię, którą pokochają użytkownicy. Ebook, framework, kurs.

Ebook WCAG + UX

Praktyczna wiedza o dostępności i doskonaleniu wrażeń użytkownika.

Ebook o pisaniu

Opowiadaj. Pokaż problemy. Podaj rozwiązania. Zachęć do działania.

Rzuć też okiem na:

Menu