Moc opcji domyślnych

Wartości domyślne, to ustawienia, które są zaznaczone, po wejściu w interakcje z danym elementem. Najczęściej występują w formularzach, polach wyboru, listach rozwijanych. Są bardzo ważne – podejmują decyzje za użytkowników.

Statystycznie, użytkownicy rzadko zmieniają domyślne ustawienia. Pokazuje to badanie przeprowadzone przez Jared Spool, gdzie tylko 5% badanych zmieniło domyślne ustawienia.

Inne badanie, przeprowadzone przez Facebooka (zobacz w pdf)
wykazało, że użytkownicy są zdezorientowani co do ustawień prywatności i zwykle zakładają, że domyślnie zaznaczone opcje mają najlepsze opcje prywatności.

➡️ Podaj najkorzystniejszą opcję

Ustawiając wartości domyślne, oszczędzasz czas użytkownika, który musiałby poświęcić na zastanawianie się, który wybór jest odpowiedni. Domyślnym wyborem, powinien być taki, którego oczekuje większość użytkowników.

Przykład: zaznaczanie domyślnej opcji wysyłki w sklepie. Jeśli 80% Twoich klientów wybiera wysyłkę paczkomatem, ustaw tą opcję domyślnie zaznaczoną lub umiejscowioną w pierwszej kolejności na liście wysyłki.

Ludzie szybko skanują formularze, dlatego też niektórzy nawet nie spojrzą na inne opcje, by przeanalizować swój wybór.

Wejdź na jakąkolwiek stronę z rezerwacją lotów. Na większości z nich domyślnie będzie zaznaczona opcja “lot w obie strony”. Stanowi ona najczęstszy wybór klientów.


➡️ Zrób to za użytkownika

Pisanie wiąże się z wysokimi kosztami interakcji; zajmuje czas oraz jest podatne na błędy. Dlatego tam gdzie możesz, ogranicz pisanie wypełniając pole ustawieniami domyślnymi.

Przykładem może być formularz, gdzie trzeba wybrać kraj. Jeśli aplikacja skierowana jest  dla użytkowników z Polski, wybierz domyślnie ten kraj.

➡️ Lokalizacja

Innym przykładem domyślnych ustawień, może być automatyczne wykrywanie lokalizacji.

Ten trik stosuje Inpost, gdy nadajesz paczkę, możesz wybrać lokalizację, by zasięg mapy ograniczył się tylko do paczkomatów z Twojej okolicy.

A może zainteresują Cię…

Ebook przeprojektowani

Naucz się projektować interfejsy biorąc pod uwagę ich wygląd oraz użyteczność.

Ebook idealny landing page

Jak zwiększyć konwersję strony docelowej poprawiając ux/ui oraz webwriting.

Książka + ebook o formularzach

Łatwe, przyjemne, dostępne, konwertujące. Takie mogą być Twoje formularze.

Zestaw UX writing

Twórz mikrokopię, którą pokochają użytkownicy. Ebook, framework, kurs.

Ebook WCAG + UX

Praktyczna wiedza o dostępności i doskonaleniu wrażeń użytkownika.

Ebook o pisaniu

Opowiadaj. Pokaż problemy. Podaj rozwiązania. Zachęć do działania.

Rzuć też okiem na:

Menu