💡 Chcesz wiedzieć jak dobry jest ux writing w projekcie? Sprawdź jego komunikat o błędach. Jest to element, którego nie lubią użytkownicy jak i projektanci słowem. Potrafi w jednej chwili zepsuć pozytywne wrażenia, które ciężko będzie odbudować.
Sztuka pisania komunikatów o błędach nie należy do najłatwiejszych. Wszak w momencie wyświetlenia komunikatu zyskujesz uwagę użytkownika. Niestety interakcja z komunikatem o błędzie nie należy do ulubionych czynności użytkownika, dlatego musisz zwrócić szczególną uwagę, by stworzyć odpowiedni przekaz słowem.
Komunikat o błędzie przerywa przepływ pracy użytkownika. Warto więc pokazać, że problem jest łatwy do rozwiązania.
Problem < Rozwiązanie
Komunikat powinien przede wszystkim podawać rozwiązanie. Skoncentruj się na prowadzeniu użytkownika do celu, a nie na wyjaśnieniach problemu.
❌ Błąd dysku magazynującego
✅ Zwolnij miejsce na dysku lub wybierz inny dysk
❌ Błąd. Nie znaleziono wyników
✅ Brak wyników. Spróbuj zawęzić kryteria wyszukiwania
❌Przykro nam. Reklama nie może zostać zatwierdzona
✅ Nie zatwierdziliśmy reklamy, ponieważ zawiera niedozwolone ikony
Pisz zrozumiale
Pisanie językiem technicznym w komunikatach o błędach, to niezbyt dobry pomysł.
❌ Błąd #3555453 nastąpiło zapętlenie numeracji.
✅ Przeciążenie aplikacji. Spróbuj zresetować telefon.
❌ Operacja nie może zostać ukończona. Network error500.
✅ Utracono połączenie z siecią. Połącz ponownie.
Jaki jest sens komunikatu, jeśli większość użytkowników w dalszym ciągu nie wie, co się właśnie wydarzyło? Czy był to chwilowy błąd i czego właściwie dotyczy? Czy można go jakoś rozwiązać?
Krótko i na temat
Komunikat o błędzie powinien być treściwy i zawierać tylko niezbędne informacje. Pisz zwięźle i na temat. Unikaj używania zbędnych słów i nie przesadzaj z problemem.
❌ Ten numer karty kredytowej nie jest akceptowanym formatem. Wprowadź poprawny numer w formacie: xxx-xxx-xxx
✅ Wprowadź numer karty w formacie xxx-xxx-xxx
Nie obwiniaj użytkownika
Komunikat powinien przekazywać błędy, nie powodując poczucia winy użytkownika, który wielokrotnie może powtarzać te same błędy.
❌ Rejestracja zajęła Ci zbyt wiele czasu. Formularz wygasł. Wypełnij go szybciej.
✅ Upłynął limit czasowy na wypełnienie formularza. Spróbuj ponownie.
Staraj się nie pisać negatywnie
Pisanie słowa “błąd”, może negatywnie podkreślić i tak już nieprzyjemny moment, jakim jest wyświetlenie się komunikatu o błędzie.
❌ Formularz zawiera błędy
✅ Uzupełnij pole email
Daj rozwiązanie już na etapie komunikatu
O ile to możliwe spróbuj rozwiązać problem już na etapie wyświetlania się komunikatu. Przykładem może być okienko z komunikatem:
❌ Kopiowanie plików – Istnieje już plik o takiej nazwie.
Co możesz zrobić? Dać rozwiązanie:
✅ Kopiowanie plików – Istnieje już plik o takiej nazwie.
- zmień nazwę
- pomiń plik