Komunikaty o błędach

💡 Chcesz wiedzieć jak dobry jest ux writing w projekcie? Sprawdź jego komunikat o błędach. Jest to element, którego nie lubią użytkownicy jak i projektanci słowem. Potrafi w jednej chwili zepsuć pozytywne wrażenia, które ciężko będzie odbudować.

Sztuka pisania komunikatów o błędach nie należy do najłatwiejszych. Wszak w momencie wyświetlenia komunikatu zyskujesz uwagę użytkownika. Niestety interakcja z komunikatem o błędzie nie należy do ulubionych czynności użytkownika, dlatego musisz zwrócić szczególną uwagę, by stworzyć odpowiedni przekaz słowem.

Komunikat o błędzie przerywa przepływ pracy użytkownika. Warto więc pokazać, że problem jest łatwy do rozwiązania.

Problem < Rozwiązanie

Komunikat powinien przede wszystkim podawać rozwiązanie. Skoncentruj się na prowadzeniu użytkownika do celu, a nie na wyjaśnieniach problemu.

❌ Błąd dysku magazynującego
✅ Zwolnij miejsce na dysku lub wybierz inny dysk

❌ Błąd. Nie znaleziono wyników
✅ Brak wyników. Spróbuj zawęzić kryteria wyszukiwania

❌Przykro nam. Reklama nie może zostać zatwierdzona
✅ Nie zatwierdziliśmy reklamy, ponieważ zawiera niedozwolone ikony

Pisz zrozumiale

Pisanie językiem technicznym w komunikatach o błędach, to niezbyt dobry pomysł.

❌ Błąd #3555453 nastąpiło zapętlenie numeracji.
✅ Przeciążenie aplikacji. Spróbuj zresetować telefon.

❌ Operacja nie może zostać ukończona. Network error500.
✅ Utracono połączenie z siecią. Połącz ponownie.

Jaki jest sens komunikatu, jeśli większość użytkowników w dalszym ciągu nie wie, co się właśnie wydarzyło? Czy był to chwilowy błąd i czego właściwie dotyczy? Czy można go jakoś rozwiązać?

Krótko i na temat

Komunikat o błędzie powinien być treściwy i zawierać tylko niezbędne informacje. Pisz zwięźle i na temat. Unikaj używania zbędnych słów i nie przesadzaj z problemem.

❌ Ten numer karty kredytowej nie jest akceptowanym formatem. Wprowadź poprawny numer w formacie: xxx-xxx-xxx

✅ Wprowadź numer karty w formacie xxx-xxx-xxx

Nie obwiniaj użytkownika

Komunikat powinien przekazywać błędy, nie powodując poczucia winy użytkownika, który wielokrotnie może powtarzać te same błędy.

❌ Rejestracja zajęła Ci zbyt wiele czasu. Formularz wygasł. Wypełnij go szybciej.

✅ Upłynął limit czasowy na wypełnienie formularza. Spróbuj ponownie.

Staraj się nie pisać negatywnie

Pisanie słowa “błąd”, może negatywnie podkreślić i tak już nieprzyjemny moment, jakim jest wyświetlenie się komunikatu o błędzie.

❌ Formularz zawiera błędy
✅ Uzupełnij pole email

Daj rozwiązanie już na etapie komunikatu

O ile to możliwe spróbuj rozwiązać problem już na etapie wyświetlania się komunikatu. Przykładem może być okienko z komunikatem:

❌ Kopiowanie plików – Istnieje już plik o takiej nazwie.

Co możesz zrobić? Dać rozwiązanie:

✅ Kopiowanie plików – Istnieje już plik o takiej nazwie.

  • zmień nazwę
  • pomiń plik

A może zainteresują Cię…

Ebook przeprojektowani

Naucz się projektować interfejsy biorąc pod uwagę ich wygląd oraz użyteczność.

Ebook idealny landing page

Jak zwiększyć konwersję strony docelowej poprawiając ux/ui oraz webwriting.

Książka + ebook o formularzach

Łatwe, przyjemne, dostępne, konwertujące. Takie mogą być Twoje formularze.

Zestaw UX writing

Twórz mikrokopię, którą pokochają użytkownicy. Ebook, framework, kurs.

Ebook WCAG + UX

Praktyczna wiedza o dostępności i doskonaleniu wrażeń użytkownika.

Ebook o pisaniu

Opowiadaj. Pokaż problemy. Podaj rozwiązania. Zachęć do działania.

Rzuć też okiem na:

Menu