Prowadząc lub projektując sklep internetowy, bardzo ważny jest proces zamówienia oraz nawigacja.
Dlatego obserwacja użytkowników na etapie zamówienia i wyszukiwania produktu jest bardzo ważna. Tak naprawdę elementów na udany proces zamówienia jest bardzo dużo i można o tym pisać godzinami. Ale dziś pokażę Ci 2 testy, które musisz wykonać. Mało tego, powinieneś je powtarzać co jakiś czas.
➡️ Przetestuj proces płatności
Optymalizacja procesu płatności zawsze powinna być Twoim najwyższym priorytetem. Musisz dokładnie przetestować końcowy proces płatności.
Czy wiesz, że ponad 66% osób nie dokończy zakupu, mimo że przeszło na stronę zamówienia? Do popularnych powodów porzucenia należą:
- Nieoczekiwane koszty np. dostawy lub pakowania
- Skomplikowana nawigacja
- Proces trwa zbyt długo
- Obawy o bezpieczeństwo płatności
- Szybkość witryny
Wiedza o tym, pozwoli Ci szybko przetestować cały proces zamówienia. Po prostu pozwól prawdziwemu użytkownikowi po raz pierwszy wyszukać produkt, określić jego koszty i pozwolić mu kontynuować proces zamówienia. Czy się udało?
➡️ Daj takie zadania testowanemu użytkownikowi:
- Chcesz zamówić produkt X. Znajdź go i powiedz ile musisz zapłacić?
- Spróbuj zamówić ten produkt i kontynuuj proces zamawiania.
- Jaki jest koszt wysyłki oraz dostawy?
Dodatkowe pytania:
- Co można poprawić na tej stronie?
- Czy zaufałbyś tej stronie, gdybyś musiał złożyć zamówienie naprawdę?
➡️ Przetestuj nawigację
Może to będzie zaskoczenie, ponieważ mówimy o procesie płatności, a tutaj mamy nawigację. Okazuje się, że ponad 25% kupujących wychodzi bez płacenia, ponieważ nie mogą znaleźć tego, czego szukają. Użytkownicy opuszczają stronę ponieważ nie mogą znaleźć produktu w sklepie, nie rozumieją jej nawigacji i podziału na kategorie.
Jak przetestować nawigację? Daj takie zadania użytkownikowi:
- Spróbuj znaleźć produkt X, bez korzystania z funkcji wyszukiwania.
- Czy znalazłeś produkt X na tej stronie?
- Czy łatwo było to znaleźć?
- Znajdź produkt podobny do produktu X/
- Powiedz jakie produkty sprzedaje sklep, bez klikanie gdziekolwiek.
- Zobacz na nawigację, jakie produkty według Ciebie zawierają poszczególne pozycje menu?
- Kliknij na wybraną kategorię. Czy takich produktów się tam spodziewałeś?