Jak szybko przeprowadzić test użyteczności sklepu?

Prowadząc lub projektując sklep internetowy, bardzo ważny jest proces zamówienia oraz nawigacja.

Dlatego obserwacja użytkowników na etapie zamówienia i wyszukiwania produktu jest bardzo ważna. Tak naprawdę elementów na udany proces zamówienia jest bardzo dużo i można o tym pisać godzinami. Ale dziś pokażę Ci 2 testy, które musisz wykonać. Mało tego, powinieneś je powtarzać co jakiś czas.

➡️ Przetestuj proces płatności

Optymalizacja procesu płatności zawsze powinna być Twoim najwyższym priorytetem. Musisz dokładnie przetestować końcowy proces płatności.

Czy wiesz, że ponad 66% osób nie dokończy zakupu, mimo że przeszło na stronę zamówienia? Do popularnych powodów porzucenia należą:

  • Nieoczekiwane koszty np. dostawy lub pakowania
  • Skomplikowana nawigacja
  • Proces trwa zbyt długo
  • Obawy o bezpieczeństwo płatności
  • Szybkość witryny

Wiedza o tym, pozwoli Ci szybko przetestować cały proces zamówienia. Po prostu pozwól prawdziwemu użytkownikowi po raz pierwszy wyszukać produkt, określić jego koszty i pozwolić mu kontynuować proces zamówienia. Czy się udało?

➡️ Daj takie zadania testowanemu użytkownikowi:

  • Chcesz zamówić produkt X. Znajdź go i powiedz ile musisz zapłacić?
  • Spróbuj zamówić ten produkt i kontynuuj proces zamawiania.
  • Jaki jest koszt wysyłki oraz dostawy?

Dodatkowe pytania:

  • Co można poprawić na tej stronie?
  • Czy zaufałbyś tej stronie, gdybyś musiał złożyć zamówienie naprawdę?

➡️ Przetestuj nawigację

Może to będzie zaskoczenie, ponieważ mówimy o procesie płatności, a tutaj mamy nawigację. Okazuje się, że ponad 25% kupujących wychodzi bez płacenia, ponieważ nie mogą znaleźć tego, czego szukają. Użytkownicy opuszczają stronę ponieważ nie mogą znaleźć produktu w sklepie, nie rozumieją jej nawigacji i podziału na kategorie.

Jak przetestować nawigację? Daj takie zadania użytkownikowi:

  • Spróbuj znaleźć produkt X, bez korzystania z funkcji wyszukiwania.
  • Czy znalazłeś produkt X na tej stronie?
  • Czy łatwo było to znaleźć?
  • Znajdź produkt podobny do produktu X/
  • Powiedz jakie produkty sprzedaje sklep, bez klikanie gdziekolwiek.
  • Zobacz na nawigację, jakie produkty według Ciebie zawierają poszczególne pozycje menu?
  • Kliknij na wybraną kategorię. Czy takich produktów się tam spodziewałeś?

Moje produkty ux/ui dla projektantów

Podobne wpisy:

Menu