Empatia w interfejsie

👋 Hej

Zrozumienie tego, co użytkownicy czują w kontakcie z Twoim interfejsem, to klucz do udanego projektu. By to zrozumieć musisz wczuć się w potrzeby użytkownika.

Zrozumieć czy dany element będzie odpowiedni dla wszystkich Twoich użytkowników? Czy osoba z wadą wzroku zauważy mały checkbox? Czy osoba z Parkinsonem poradzi sobie z przesunięciem suwaka?

Empatia to umiejętność postawienia się w sytuacji innej osoby; aby naprawdę zobaczyć świat ich oczami w danym kontekście lub sytuacji. Niestety jako ludzie mamy tendencję to zakładania, że inni myślą tak samo jak Ty.

👉 Jak zbudować empatię?

By zrozumieć co czują użytkownicy musisz poznać i zrozumieć ich potrzeby. Niezbędne są badania.

Na początek możesz zacząć od bardzo prostych rzeczy. Spróbuj wdrożyć w swoim interfejsie proste funkcje jak dodanie ankiety, która losowo odpytuje użytkowników o ich wrażenia (najlepiej wyślij ją po zakupie). W zamian zaoferuj nagrodę, gratis, kod rabatowy.

Możesz też dodać proste funkcje uśmiechów, łapek w górę czy dół, by zbadać czy dany element jest intuicyjny.

W zrozumieniu użytkowników pomoże Ci również narzędzie, które z pewnością już masz na swojej stronie. Google Analytics w połączeniu z tym narzędziem Inspectlet pokaże Ci wiele danych o sposobie w jakim użytkownicy poruszają się po Twojej stronie, kiedy ją opuszczają.

W celu głębszego poznania zachowań użytkownika, warto wdrożyć mapy cieplne oraz rejestracje wideo ruchów użytkowników. Narzędzia znajdziesz poniżej.

👉 Przykład empatii – pozwól szybciej wypełniać formularze

Użytkownicy nie lubią wypełniania formularzy internetowych, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych. Aby ułatwić użytkownikom
tą nielubianą czynność, pomóż wypełnić pola w imieniu użytkownika.

Chrome od 2021 roku, wdrożył w swojej przeglądarce funkcje autouzupełniania, która wypełnia całe formularze na podstawie profilu użytkownika.

Tutaj artykuł jak za pomocą kilku linijek kodu oznaczyć odpowiednio formularze, by przeglądarką mogła je rozpoznać.

👉 Przykład empatii – Inpost

Paczkomaty bardzo pozytywnie zaskakują jeśli chodzi o budowanie dobrego ux.

W niektórych sytuacjach ich aplikacja mobilna poprosi Cię o wpisanie kodu jednorazowego, by coś potwierdzić. W momencie, gdy przychodzi sms z kodem, aplikacja Inpost pyta, czy wypełnić automatycznie tym kodem pole. Dzięki temu nie musisz ręcznie przepisywać kodu.

Inny przykład z aplikacji Paczkomaty. Chcesz odebrać paczkę, ale znajdujesz się pod niewłaściwym paczkomatem. Co robi aplikacja? Wskazuje adres gdzie znajduje się paczka, proponuje nawigację do tego miejsca oraz wyświetla zdjęcie okolicy.

👉 Przykład empatii – po zakupie

Budowanie empatii możesz wykonać nawet po zakupie. Załóżmy, że sprzedajesz niecodzienny produkt np. rośliny do akwarium. Nie zakładaj, że każdy klient jest biegły w temacie akwarystyki, niektórzy są początkujący.

Zatem po zakupie, na maila, wyślij mu informację o tym, jak ma obchodzić się z roślinami, gdy paczka dotrze. Wyjaśnij mu znaczenie odpowiedniej temperatury wody oraz to, jak ma rozpakować paczkę, by bezpiecznie przełożyć rośliny.

Tak naprawdę to detale, ale budują pozytywne wrażenie. Daj poczucie prowadzenia za rękę.

Zacznij przygodę z projektowaniem:

Rzuć też okiem na:

Menu