Czy otwierać linki w nowej karcie?

Głównym powodem otwierania linków w nowym oknie czy też karcie, jest chęć zatrzymania użytkowników na bieżącej podstronie. Czy z punktu widzenia użytkownika to poprawne działanie?

👉 Dostępność

Myśląc o dostępności, takie postępowanie nie jest mile widziane. Powoduje to między innymi takie problemy:

  • zastosowanie przyciski “Wstecz” jest niemożliwe
  • użytkownicy czytników ekranu lub korzystający z lupy ekranowej i użytkownicy z pewnymi zaburzeniami poznawczymi, mogą stracić orientację, gdy zostaną przeniesieni do nowego okn
  • istnieje ryzyko zaburzenia odczytu programów analizujących, ponieważ sesja jest sztucznie utrzymywana jako otwarta. Google Analytics kończy sesję po 30 minutach bezczynności
  • kolejna otwarta karta, zwiększa obciążenie użytkowników związane z zarządzaniem informacjami
  • użytkownicy przechodząc do nowego okna są odciągani od poprzedniego, przez co mogą już do niego nie powrócić

👉 A kiedy warto?

Czy istnieje sytuacja, gdzie warto wdrożyć otwarcie linka w nowym oknie?

Do tego typu zdarzeń możesz zaliczyć kliknięcie w politykę prywatności lub regulamin przy formularzu.

Uzasadnieniem tej decyzji może być fakt, że użytkownik spędza czas na wypełnieniu formularza, a przed kliknięciem w przycisk Zamówienia, musi potwierdzić politykę prywatności oraz regulamin.

Najpierw chce go przeczytać ( tak, niektórzy czytają regulaminy ;). Użytkownik klika w link i zostaje przekierowany na stronę z polityką prywatności.

Użytkownik spędza dłuższy na przestudiowaniu punktów w formularzu. Taka sytuacja może mieć miejsce np. podczas wypełniania formularza w witrynach bankowych, gdzie regulaminy są skomplikowane.

Następnie chce powrócić, klika przycisk Wstecz i brakuje wszystkich danych formularza. Dlatego bezpiecznie jest otworzyć regulamin w nowym oknie, co zapewnia ciągłość danych w formularzu.

👉 Słowo na koniec

Dobrze jest poinformować użytkownika, że kliknięcie linku spowoduje otwarcie nowego okna. Jedną z takich informacji może być również dodanie wizualnego wskaźnika przy tekście.

A może zainteresują Cię…

Ebook przeprojektowani

Naucz się projektować interfejsy biorąc pod uwagę ich wygląd oraz użyteczność.

Ebook idealny landing page

Jak zwiększyć konwersję strony docelowej poprawiając ux/ui oraz webwriting.

Książka + ebook o formularzach

Łatwe, przyjemne, dostępne, konwertujące. Takie mogą być Twoje formularze.

Zestaw UX writing

Twórz mikrokopię, którą pokochają użytkownicy. Ebook, framework, kurs.

Ebook WCAG + UX

Praktyczna wiedza o dostępności i doskonaleniu wrażeń użytkownika.

Ebook o pisaniu

Opowiadaj. Pokaż problemy. Podaj rozwiązania. Zachęć do działania.

Rzuć też okiem na:

Menu