Głównym powodem otwierania linków w nowym oknie czy też karcie, jest chęć zatrzymania użytkowników na bieżącej podstronie. Czy z punktu widzenia użytkownika to poprawne działanie?
👉 Dostępność
Myśląc o dostępności, takie postępowanie nie jest mile widziane. Powoduje to między innymi takie problemy:
- zastosowanie przyciski “Wstecz” jest niemożliwe
- użytkownicy czytników ekranu lub korzystający z lupy ekranowej i użytkownicy z pewnymi zaburzeniami poznawczymi, mogą stracić orientację, gdy zostaną przeniesieni do nowego okn
- istnieje ryzyko zaburzenia odczytu programów analizujących, ponieważ sesja jest sztucznie utrzymywana jako otwarta. Google Analytics kończy sesję po 30 minutach bezczynności
- kolejna otwarta karta, zwiększa obciążenie użytkowników związane z zarządzaniem informacjami
- użytkownicy przechodząc do nowego okna są odciągani od poprzedniego, przez co mogą już do niego nie powrócić
👉 A kiedy warto?
Czy istnieje sytuacja, gdzie warto wdrożyć otwarcie linka w nowym oknie?
Do tego typu zdarzeń możesz zaliczyć kliknięcie w politykę prywatności lub regulamin przy formularzu.
Uzasadnieniem tej decyzji może być fakt, że użytkownik spędza czas na wypełnieniu formularza, a przed kliknięciem w przycisk Zamówienia, musi potwierdzić politykę prywatności oraz regulamin.
Najpierw chce go przeczytać ( tak, niektórzy czytają regulaminy ;). Użytkownik klika w link i zostaje przekierowany na stronę z polityką prywatności.
Użytkownik spędza dłuższy na przestudiowaniu punktów w formularzu. Taka sytuacja może mieć miejsce np. podczas wypełniania formularza w witrynach bankowych, gdzie regulaminy są skomplikowane.
Następnie chce powrócić, klika przycisk Wstecz i brakuje wszystkich danych formularza. Dlatego bezpiecznie jest otworzyć regulamin w nowym oknie, co zapewnia ciągłość danych w formularzu.
👉 Słowo na koniec
Dobrze jest poinformować użytkownika, że kliknięcie linku spowoduje otwarcie nowego okna. Jedną z takich informacji może być również dodanie wizualnego wskaźnika przy tekście.