Czy dzielić pole imię nazwisko?

W jednej z porad na moim Instagramie padło pytanie, dlaczego, tam gdzie się da, warto scalać pola formularza w jedno. Przykładem może być scalenie pola “Imię” oraz “Nazwisko”.

Dobrym uzasadnieniem łączenia pola “Imię” oraz “Nazwisko”, może być dążenie do sytuacji, by ograniczyć ilość kliknięć oraz miejsce w formularzu.

Jednak należy przyjrzeć się nieco głębiej temu zagadnieniu, ponieważ istnieją sytuacje, gdy rozdzielone pola mają sens. Decyzja zależy od kontekstu formularza. Pozwól, że pokażę Ci plusy i minusy scalonego pola oraz rozdzielonego.

👉 Dlaczego warto scaliść pole Imię i nazwisko w jedno:

  • Lepsze wrażenia użytkownika – przepływ przez formularz jest szybszy w przypadku jednego pola.
  • Formularz wizualnie wydaje się krótszy i łatwiejszy do wypełnienia. Dodatkowe pole, to również dodatkowy szum (wizualny), dodatkowy tekst do przetworzenia i zwiększonr obciążenie poznawcze.
  • Jedno pole jest mniej „wymagające” i zachęca do wprowadzania częściowych nazw lub pseudonimów.
  • Oszczędność miejsca, mniej rozbudowany formularz.

👉 Dlaczego warto rozdzielić pole Imię i nazwisko:

  • Potrzeby marketingowe. Osobne pola pomogą prowadzić bardziej spersonalizowaną komunikację. Kolumna “Imię” może automatycznie zapisywać użytkownika np. w systemie do wysyłki mailingu. Zastosowanie samego pola “Imię” sprawia, że ​​wiadomość jest bardziej osobista.

„Hej Jan” wydaje się bardziej swobodne i osobiste niż „Hej Jan Kowalski”.

  • Potrzeby biznesowe — jeśli Twój produkt działa w branżach o silnych wymaganiach identyfikacyjnych (np. medycznych, rządowych, finansowych, ubezpieczeniowych, prawnych).
  • Przy jednym polu czasem ciężko będzie rozróżnić nazwisko, gdy ktoś wpisze np. Jan Daniel.

👉 Podsumowanie

Odpowiadając na dylemat zawarty w tytule. Przed wyborem, warto przeanalizować wszystkie potrzeby produktu. Jeśli korzyści marketingowe i biznesowe są ważniejsze niż doświadczenie, warto zastanowić się nad scaleniem tych pól.

A może jeszcze raz warto zastanowić się i odpowiedzieć sobie na pytanie czy faktycznie potrzebujesz imienia i nazwiska od użytkownika? A może wystarczyłoby pole z nazwą?

A może zainteresują Cię…

Ebook przeprojektowani

Naucz się projektować interfejsy biorąc pod uwagę ich wygląd oraz użyteczność.

Ebook idealny landing page

Jak zwiększyć konwersję strony docelowej poprawiając ux/ui oraz webwriting.

Książka + ebook o formularzach

Łatwe, przyjemne, dostępne, konwertujące. Takie mogą być Twoje formularze.

Zestaw UX writing

Twórz mikrokopię, którą pokochają użytkownicy. Ebook, framework, kurs.

Ebook WCAG + UX

Praktyczna wiedza o dostępności i doskonaleniu wrażeń użytkownika.

Ebook o pisaniu

Opowiadaj. Pokaż problemy. Podaj rozwiązania. Zachęć do działania.

Rzuć też okiem na:

Menu