👋 Hej
Tekst jest istotną częścią większości interfejsów. Nie ma znaczenia, czy jest to strona docelowa, czy aplikacja internetowa. Dzisiaj kilka szybkich porad typograficznych.
👉 Tip marketingowy: nagłówki
Dobry tytuł ma zachęcać jednak nie zdradzać wszystkiego. Dlatego nie umieszczaj w nim podsumowania swoich danych.
Dla przykładu tytuł w stylu : 67% Polaków boi się chodzić do dentysty lepiej zastąpić tytułem, który zachęci do zapoznania się z danymi: Czego boją się Polacy?
W pierwszym przypadku daliśmy widzowi od razu w tytule rozwiązanie całej zagadki i tak naprawdę nie musi on zapoznawać się z naszą infografiką czy artykułem.
👉 Znaki
- Tekst ujęty w nawiasie() lub cudzysłowie” nie jest oddzielony od niego spacjami.
- Stosując myślnik, spacja powinna znaleźć się zawsze przed nim i po nim. Nie jest to znak rozdzielający.
- Przed znakami typu kropka, przecinek, dwukropek nigdy nie wstawiaj spacji. Ale po nich spacja jest konieczna.
👉 Wdowy
Wdowa to pojedynczy (samotny) wyraz na końcu akapitu. Jeśli masz jakiś blok tekstu, to staraj się, by na końcu zdania nie znalazły się słowa złożone z 3 lub z mniejszej ilości liter, a więc np. większość spójników oraz przyimków przerzucamy do kolejnego wiersza. Nie należy przenosić wyrazów czteroliterowych.
Unikaj również:
Bękart – pojedynczy (samotny) wiersz na górze strony
Szewc – pojedynczy (samotny) wiersz na dole strony
👉 Nazwy własne
Pamiętaj żeby nie rozdzielać żadnych nazw własnych do kolejnego akapitu. Nazwy muszą być pisane jednym ciągiem.
👉 Cyfry
Unikaj zbitek cyfrowo-literowych w liczebnikach porządkowych:
❌ 15-go maja
✅ 15 maja
Unikaj cyfrowych skrótów dat:
❌ 01.03.2012
✅ 1 marca 2012 r.
W infografikach bardzo często przewijają się wszelkiego rodzaju dane statystyczne. Bardzo często zapisujemy je jako liczby. Pamiętaj, by zawsze pisać je w formie cyfrowej, a nie słownej. Ludzki mózg o wiele lepiej przyswaja wartość liczbową zapisaną w formie cyfry.
Jeśli chodzi o skróty to:
❌ 100 TYŚ
✅ 100 tys
❌ 2 gdz
✅ 2 godz
❌ Zespól szkół ogólnokształcących nr. 5
✅ Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 5