Co nas denerwuje w interfejsach? #1

📽️Tutaj wersja wideo YouTube


😬 Restrykcyjne zasady dotyczące haseł

Projektanci w trosce o nasze bezpieczeństwo wymagają podania wymyślnych haseł podczas rejestracji. W najlepszym wypadku potrzeba podać 8-znakowe hasło. Zabawa rozpoczyna się, gdy potrzeba do tego dodać znak specjalny, cyfrę oraz dużą literę. W efekcie czego, gdy powracamy za jakiś czas do wybranej usługi, musimy skorzystać z opcji “przypomnij hasło”.

Oczywiście każdy użytkownik powinien operować bezpiecznym hasłem, ale w efekcie wymuszanie podanie skomplikowanego hasła skutkuje tym, że takie hasło i tak zostanie zapomniane.

🔥 Porada: Nie wymagaj specjalnych zasad dotyczących haseł innych niż wysoka minimalna długość.

😬 Utrudnianie zamykania wyskakujących okienek

Wyskakujące okienka, zwłaszcza wyświetlane od razu po wejściu na stronę potrafią skutecznie zdemotywować. Już same w sobie są denerwujące, a utrudnianie ich zamykania sprawi, że użytkownicy będą jeszcze bardziej sfrustrowani.

Zamykanie okienka wyłącznie przez przycisk anuluj nie powinno być jedynym sposobem na zamknięcie.

🔥 Porada: Ustaw klikalny obszar ikony zamykania (x) na co najmniej 40 x 40 pikseli i ukryj wyskakujące okienko, gdy użytkownik kliknie w obszar tła lub naciśnie klawisz Escape.

😬 Niedostosowane typy pól wejściowych

Ten punkt dotyczy urządzeń mobilnych. Gdy wypełniasz pole formularza na smartfonie, wyświetla się klawiatura. W tym momencie użytkownicy oczekują wyświetlenia takiej klawiatury, która odpowiada danym wejściowym.

Dla pól takich jak data, numer telefonu, kod jednorazowy, powinna wyświetlić się klawiatura numeryczna. Ustawienie niewłaściwego typu jest częstym błędem i wymaga od użytkownika dodatkowego ruchu w postaci przełączenia klawiatury.

🔥 Porada: Sprawdź na smartfonie, czy oczekiwana klawiatura jest uruchamiana w każdym polu formularza.

😬 Walidacja przed zakończeniem pisania

Zaczynając wypełniać pole formularza np. adres e-mail, niemal natychmiast pojawia się komunikat o niepoprawnym błędzie.

Jest to zły wzorzec walidacji, który sprawdza poprawność danych wejściowych użytkownika podczas pisania, a nie po opuszczeniu pola przez użytkowników. 

🔥 Porada: Nie wyświetlaj błędów, gdy użytkownik jest w trakcie wykonywania zadania. Wyświetl je dopiero, gdy użytkownik opuści dane pole.

😬 Utrudnianie procesów

Czy kiedykolwiek przy próbie usunięcia konta lub anulowania subskrypcji, opcja usunięcia była niedostępna lub mocno ukryta? Niestety w dalszym ciągu niektórzy stosują podobne praktyki, mając nadzieję na to, że użytkownik się rozmyśli.

🔥 Porada: Zamiast ukrywać destrukcyjne funkcje, pokaż korzyści jakie utraci użytkownik usuwając konto lub anulując subskrypcję.

Moje produkty ux/ui dla projektantów

Podobne wpisy:

Menu