3 porady na temat formularzy

O formularzach można pisać niezliczoną ilość porad. Dziś przed Tobą kolejna porcja.

➡️ Nie usuwaj danych w przypadku błędu

Gdy użytkownik wypełni błędnie jakieś pole w formularzu, to często dane wejściowe są niepotrzebnie usuwane. Usunięcie następuje podczas wyświetlania komunikatu o błędzie.

Ten przypadek dotyczy na przykład pola hasło, nawet jeśli błąd wystąpił w innym polu. Zmusza to użytkownika do ponownego wprowadzenia informacji.

Zachowaj dane wprowadzone przez użytkownika w polach wejściowych, nawet jeśli nie są poprawnie wypełnione. Użytkownicy powinni mieć szansę zobaczyć, co poszło nie tak i poprawić ewentualne błędy, a nie wypełniać wszystkie pola od nowa.


➡️ Zbyt prosto

Wiele się mówi, by tworzyć jak najprostsze formularze, które posiadają minimalną ilość pól. Jednak od prostoty, ważniejsze jest jak najmniejsze obciążenie poznawcze: nie zmuszaj użytkownika do myślenia.

Przykładem może być formularz rejestracji, gdzie usunięto pole nazwisko, ponieważ potrzebne było tylko imię. Jednak uproszczenie formularza w taki sposób, może skutkować tym, że użytkownicy są tak przyzwyczajeni do wpisywania swojego nazwiska po imieniu, że prawie wszyscy wpisują nazwisko w polu e-mail (które było następne).

Gdy użytkownik widzi pole z etykietą “Imię” automatycznie wyobraża sobie, że pole pod spodem będzie dotyczyć “Nazwiska”.

Dlatego warto trzymać się wzorców, które znane są Twoim użytkownikom.

➡️ Niepotrzebny podział na kroki

Podział na etapy sprawdza się tylko przy rozbudowanych formularzach. Dzieląc je na mniejsze kawałki sprawiasz, że są wizualnie łatwiejsze do wypełnienia.

Niestety taki podział, nie sprawdzi się w przypadku krótkich formularzy, jak logowanie czy rejestracja. Wymusza to dodatkowe kliknięcie, a dodatkowo utrudnia auto wypełnienie danymi przez przeglądarkę czy menadżery haseł.

Moje produkty ux/ui dla projektantów

Podobne wpisy:

Menu